Moeten we binnenkort verplicht reddingsstroken creëren bij file?

Als een reddingsstrook juist wordt gevormd, hebben de hulpdiensten plaats genoeg om veilig te passeren.
Creative Commons 3.0, LosHawlos Als een reddingsstrook juist wordt gevormd, hebben de hulpdiensten plaats genoeg om veilig te passeren.
De Kamercommissie Mobiliteit heeft met ruime meerderheid een wetsvoorstel goedgekeurd over de invoering van reddingsstroken op autosnelwegen. Bedoeling is dat automobilisten bij file spontaan een brede strook vrijlaten, zodat hulpdiensten snel ter plaatse kunnen komen in geval van bijvoorbeeld een aanrijding. De tekst moet nog groen licht krijgen van de plenaire vergadering.

Een reddingsstrook is een tussenruimte die ontstaat wanneer de voertuigen bij filevorming op de linkerrijstrook naar links uitwijken en de voertuigen op de rijstroken daarnaast naar rechts. Het goedgekeurde voorstel verplicht weggebruikers om bij file op autosnelwegen automatisch zo'n reddingsstrook te creëren.

"Dit bestaat nu al in Duitsland, Hongarije en Luxemburg en met succes", weet sp.a-Kamerlid Joris Vandenbroucke, die het wetsvoorstel indiende. "Tijdens hoorzittingen is bovendien gebleken dat de hulpdiensten, zoals ambulanciers en brandweermannen er hartstochtelijk voorstander van zijn.”

Vandaag moeten automobilisten pas uitwijken wanneer ze een sirene horen. "Dat zorgt voor veel gewriemel van voertuigen in alle richtingen en hindert onze hulpdiensten vaak meer dan dat we ze helpen", aldus Vandenbroucke. De pechstrook is volgens hem geen goed alternatief, want die is er niet overal, wordt onderbroken door op- en afritten en vaak liggen er obstakels op. 

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.



47 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Gerry Cle

    Hadden we daar eigenlijk geen pechstrook voor? Ik vrees dat er in België veel te veel gekken en wegpiraten rondrijden die zulke strook zullen interpreteren als 'vrije baan'. Ze doen het ook met pechstroken, op- en afritten en parkings. Waarom zouden ze dan nu braaf opzij gaan staan? Voor mij mag dit voorstel naar de prullenbak.

  • Ronny Biesen

    Werkt perfect in Duitsland. Maar vooraleer dit bij ons ingevoerd wordt, mogen we eerst de nodige discussies van experts en daarna politiek verwachten. Dus zal mijn baard nog veel langer worden vooraleer de reddingsstrook eraan komt.

  • Patrick Kelchtermans

    Heel goed idee, bij file al meteen tegen de zijkant rijden, midden open laten. Werkt perfect. Misschien in het begin met een wrakcamionette vooraan rijden om de hardleersen een duwke naar de juiste kant te geven, ze zullen het dan wel leren. Wel even duidelijk communiceren en deze regel de vorige laten vervangen, niet op zijn Belgisch met verschillende mogelijkheden werken, want dan vallen er nog veel meer doden.

  • Jan Kerkhof

    Uitstekend idee, ik pas dit al jaren toe. Pechstrook kan niet want daar ligt te veel rommel op of is versperd door een wagen met pech of wordt onderbroken door een te smalle brugdoorgang. Als de linker wagen op de linkerlijn staat of rijdt en de rechter op de rechterlijn van zijn rijvak, dan kan er perfect een derde wagen tussendoor rijden. Simpel gebaar dat veel kan opleveren.

  • Dirk De Buyst

    Het probleem in dit land is, dat nonkel Louis en tante Bertha of opa Fonkel iemand “rijopleiding” mogen geven. In geen enkel ander land bestaat zoiets. Hoe wil je dan dat er bekwame chauffeurs in het verkeer komen?