Mobiele trajectcontroles in Vlaanderen nog niet voor morgen

belga
Er zit vertraging op de plannen van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) om mobiele trajectcontroles in te voeren in Vlaanderen. Met dat systeem zou men trajectcontroles kunnen uitvoeren op wisselende trajecten. Maar volgens Weyts kan het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) het systeem zelf niet invoeren zoals voorzien en volgt er in 2017 een marktbevraging. Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke (sp.a) betreurt de vertraging en hoopt dat er alsnog schot in de zaak komt.

In maart 2015 kondigde minister Weyts aan dat hij naast de gekende vaste trajectcontroles ook werk wilde maken van mobiele trajectcontroles. Op die manier zou men de gemiddelde snelheid op wisselende trajecten kunnen controleren. De N-VA-minister zag het als een extra middel tegen snelheidsduivels en voor een betere verkeersveiligheid. In maart van dit jaar kondigde Weyts aan dat hij 285.000 euro in het systeem investeerde. Hij hoopte toen ook dat het systeem nog in 2016 op punt zou staan.

Maar tijdens de bespreking van zijn beleidsbrief in de commissie Mobiliteit vrijdag moest Weyts toegeven dat de ontwikkeling van het systeem niet helemaal van een leien dakje loopt. Zo heeft het Agentschap Wegen en Verkeer moeten vaststellen dat ze het systeem niet zelf kunnen ontwikkelen "conform de vooropgestelde voorwaarden". Daarom heeft de N-VA-minister beslist een marktbevraging te lanceren. Die bevraging wordt in het voorjaar van 2017 in de markt gezet.

Ongoocheld

Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke (sp.a) reageert ongoocheld. "Het is jammer dat het Agentschap Wegen en Verkeer de door minister Weyts aangekondigde mobiele trajectcontroles niet zelf kan ontwikkelen. Ik hoop dat er zich snel bedrijven aanmelden die dat wel kunnen zodat we spoedig mobiele trajectcontroles kunnen inzetten op onze wegen."

Vandenbroucke gelooft sterk in het nut van het systeem. "De recordcijfers van geflitste voertuigen tonen aan dat te snel rijden een zeer hardnekkige gewoonte is. Overdreven snelheid is een van de belangrijkste oorzaken van dodelijke verkeersongevallen en kunnen we dus absoluut niet tolereren. Ik ben ervan overtuigd dat mobiele trajectcontroles heel nuttig kunnen zijn om de zware voet van de automobilisten in te tomen."

"Ik ben ervan overtuigd dat mobiele trajectcontroles heel nuttig kunnen zijn om de zware voet van de automobilisten in te tomen"