Minste verkeersdoden in EU op Britse wegen, meeste in Roemenië, België in de middenmoot

ANP
Van alle EU-lidstaten telde het Verenigd Koninkrijk vorig jaar het minst aantal verkeersdoden per miljoen inwoners. Dat blijkt uit een studie van de European Transport Safety Council (ETSC), een denktank van verkeersexperts. In Roemenië ligt het cijfer ruim drie keer hoger. België zit in de middenmoot.

Vorig jaar stierven ruim 25.000 mensen op de wegen in de Europese Unie. Dat is maar 1 procent minder dan in 2017. De EU had zichzelf het doel opgelegd om het aantal verkeersdoden tussen 2010 en 2020 te halveren. Er is wel vooruitgang geboekt, maar lang niet genoeg. 

Om de halvering nog te realiseren, zou er volgens de ETSC dit en volgend jaar telkens nog een daling moeten zijn met 20,6 procent. Ondertussen is er wel al een nieuwe doelstelling gezet: een halvering van het aantal zwaargewonden tussen 2020 en 2030.

Tussen 2010 en 2018 slaagden de EU-lidstaten er gemiddeld in het aantal verkeersdoden met 20,7 procent te doen dalen, terwijl ze nu al aan 42,6 procent hadden moeten zitten. Enkel Litouwen en Griekenland zitten op schema In België was er een daling van ruim 30 procent. 

België boven gemiddelde

Het EU-land met de minste doden op de weg per miljoen inwoners was vorig jaar het Verenigd Koninkrijk met minder dan 27,5 doden per miljoen inwoners. Ook Ierland, Denemarken en Zweden scoren goed. De gevaarlijkste wegen bevinden zich volgens de studie in Oost-Europa. In Roemenië en Bulgarije stierven vorig jaar respectievelijk 96 en 87 mensen per miljoen inwoners in het verkeer. België zit met 52 net boven het EU-gemiddelde van 49.

Ierland krijgt dit jaar een speciale vermelding van de ETSC. Het is het op een na veiligste land op vlak van verkeersmortaliteit en is vijf plaatsen opgeschoven sinds 2010. 

De ETSC looft de aanpak van de Ierse overheid, die een bijzonder overheidsagentschap voor verkeersveiligheid oprichtte en een langetermijnplan schreef. Er zijn aanzienlijke inspanningen gedaan in de strijd tegen snelheidsduivels en dronken rijders. "De Ierse aanpak is een model voor de EU", luidt het.

VSV: “Nog meer inzetten op gedragsverandering”

De Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV), zelf lid van de ETSC, wijst erop dat Vlaanderen het met 45 verkeersdoden per miljoen inwoners beter doet dan het Europese gemiddelde. “Net als Ierland, dat vandaag terecht wordt bekroond met de verkeersveiligheidsprijs, zijn we erin geslaagd om het aantal verkeersdoden tussen 2010 en 2018 met meer dan 30 procent terug te dringen”, zegt woordvoerder Werner De Dobbeleer. 

“Maar elk slachtoffer is er een te veel. Om de cijfers nog verder te doen dalen is de VSV ervan overtuigd dat we nog meer moeten inzetten op gedragsverandering om ongevallen te voorkomen. En als er toch een ongeval gebeurt, is het belangrijk om de gevolgen ervan te beperken. Een geïntegreerde aanpak die educatie en sensibiliseringscampagnes combineert met handhaving, veilige infrastructuur en veilige voertuigtechnologie, biedt de beste garanties om resultaten te boeken.”




4 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Kees Huls

    Ieder slachtoffer is er één te veel maar naar mijn mening zijn de cijfers niet realistisch omdat ze gerelateerd zijn aan het aantal inwoners van landen, zonder rekening te houden met transit- verkeer. In het (redelijk veilige) Duitsland is 35- 40% van de wagens op autostrades buitenlands en tellen dus niet mee in de berekening. Je ziet in deze cijfers dat de goede landen allemaal in de periferie van Europa liggen met relatief weinig transitverkeer.

  • Ludwig Vanden Boer

    In 2010 wordt een doelstelling vooropgesteld van halvering. Er wordt een heel 'ministerie' opgericht dat di allemaal moet minitoren, sturen, evalueren, managen en nog zo wat van die dure woorden. Heel die machinerie wordt bemand met vriendjes die een ietsje pietsje meer verdienen dan Jan met de pet. In 2019 zien ze dat de doelstelling bijlange niet gehaald wordt maar geen nood we stellen een even belachelijke doelstelling voor 2020 tot 2030 en de vriendjes vullen verder hun zakken. Voilà.

  • RENE LENAERTS

    Daar moet je nog een rijbewijs halen na een intensieve en professionele opleiding; hier levert men fouten van generatie op generatie over.

  • Robert DE REU

    In Engeland zijn er ook meer controles en kunnen alle Politiediensten zien of iemand wat op zijn kerfstok heeft, allepolitie wagens zijn uitgerust met ANPR Cameras, nochtans is Engeland nog het enige land waar een Alcohol percentage is toegestaan van 0,8 p/m.