Minister Peeters: De Lijn moet “polariserende” reclamecampagnes zoals ‘Melk is Dodelijk’ voortaan vermijden

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld).
BELGA Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld).
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) wil samen met De Lijn en reclamedochter Lijncom bekijken hoe "polariserende of denigrerende reclamecampagnes" in de toekomst kunnen vermeden worden. Dat heeft de Open Vld-minister gezegd in antwoord op vragen van Stefaan Sintobin (Vlaams Belang) en Martine Fournier (CD&V) over een controversiële anti-melkcampagne van Be Vegan op trams van De Lijn. 

Begin oktober ontstond er commotie rond een campagne van de veganistische organisatie Be Vegan. Op trams van De Lijn in Antwerpen en Gent was de reclameslogan "Melk is dodelijk - voor 150.000 kalfjes per jaar". Er kwam meteen stevige kritiek op de campagne en de campagne werd ook na één dag stopgezet. 

In de commissie Mobiliteit van het Vlaams Parlement voelden Stefaan Sintobin (Vlaams Belang) en Martine Fournier (CD&V) bevoegd minister Lydia Peeters aan de tand over hoe dit is kunnen gebeuren. Zeker omdat het niet de eerste keer is dat reclamecampagnes bij De Lijn voor discussie zorgen. Zo was er bijvoorbeeld eerder al kritiek op een omstreden anti-abortuscampagne en op illegale gokreclame op de trams en bussen van de vervoersmaatschappij. 

“Wansmakelijk”

Volgens minister Peeters ging het om een "wansmakelijke campagne" en wordt er samen met De Lijn en Lijncom bekeken hoe in de toekomst "polariserende en denigrerende campagnes" kunnen vermeden worden. Volgens de Open Vld-minister is er onmiddellijk een initiatief genomen om de campagne stop te zetten, maar had de campagne eigenlijk niet mogen passeren. Dochtermaatschappij Lijncom hanteert een deontologische code waarin onder meer staat dat er voor boodschappen met een dubieuze oorsprong en/of bedoeling geen plaats is op trams en bussen van De Lijn. "Op basis van die code had Lijncom de campagne kunnen weigeren", meent Peeters. 

De Open Vld-minister wijst er wel op dat de Jury voor Ethische Praktijken (JEP), het zelfregulerende orgaan van de Belgische reclamesector, intussen een advies met een andere boodschap heeft afgeleverd. De JEP heeft geoordeeld "dat de reclame geen categorie van personen denigreert en evenmin in strijd is met de JEP-Regels inzake de afbeelding van de mens of met de verschillende punten van de JEP-Regels inzake niet-commerciële reclame".




30 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Erik Moens

    Wanneer de vld zo tegen polariseren is moet ze consequent zijn en de regering waar ze in zit ook serieus in vraag stellen en daar tegen dat gepolariseer ingaan. Ze lijken wel de cd&v… Maar inderdaad een vieze campagne van die veganisters die er al even vies gaan uitzien na enkele maanden 'veganiteit'... Tijd dus om die goeie ouwe 'Melk Is Goed Voor Elk' campagne van onder het stof te halen!

  • lukas wouters

    @Pieter Rogiers: bovendien leven deze stiertjes wegens de gewenste vleeskleur met een constant gebrek aan ijzer. Misschien is het op uw bedrijf anders. Maar men moet de globaliteit bekijken. Ik zie deze campagne als een bewustmakingscampagne. U bent vrij het tegendeel ervan te bewijzen.

  • lukas wouters

    @Pieter Rogiers: uw bemerkingen over mij zijn eerder denigererend als de reklame van De Lijn. U hebt gelijk dat niet alle kalveren onmiddellijk gedoodt worden. 10-20 % sterven snel wegens de dikwijls slechte verzorging. Soms laat men ze gewoon sterven (Italie). In Zwitserland is er omwille van de enorme melkproduktie ( kaas ) een groot overschot aan kalfjes, die zeer jong gedoodt worden.

  • Achiel Bosmans

    Duidelijk een minister die haar willetje wil doordrukken. De mensen van De Lijn moeten natuurlijk maar raden wat zij "polariserend" vindt. Kritisch nadenken is verboden.

  • Lucien Mertens

    Inderdaad, het is al lang welletjes geweest met dat voedsel-extremisme.