Minimale dienstverlening bij De Lijn loopt vertraging op door sociale verkiezingen

Archiefbeeld.
Photo News Archiefbeeld.
De Lijn zal er niet in slagen om in de eerste helft van het jaar een systeem van minimale dienstverlening op te zetten. De sociale verkiezingen strooien roet in het eten, argumenteerden Roger Kesteloot en Marc Descheemaecker donderdag in het Vlaams Parlement. Er zou ten vroegste in juli een overeenkomst kunnen worden gevonden met de vakbonden.

De Lijn moet werk maken van een minimale dienstverlening in het geval van staking, beslisten de drie regeringspartijen in september. "Bij gebrek aan resultaten binnen de termijn van zes maanden, zal de regering het initiatief nemen om voormelde doelstelling alsnog te realiseren", stond in het regeerakkoord. Minister van Mobiliteit Lydia Peeters heeft op 8 januari de officiële brief gestuurd om die periode te laten starten.

Maar een overeenkomst in de eerste jaarhelft zit er niet in, maakte De Lijn donderdag duidelijk. In mei worden er immers sociale verkiezingen gehouden en de vervoersmaatschappij vindt het niet realistisch om nu een onderhandeling op te starten. "Ik denk niet dat het verstandig is om de verkiezingen te doorkruisen met dergelijke initiatieven", zei Marc Descheemaecker, voorzitter van de Raad van Bestuur. 

"Ik hoop dat de vakbonden de beroepsernst hebben om dan na de sociale verkiezingen onmiddellijk in gang te schieten", reageerde Bert Maertens van N-VA. "Als er na de verkiezingen inertie blijft, moet de politiek de tanden tonen." 

Bij vakbond ACV is te horen dat een onderhandelde oplossing altijd wordt verkozen boven een regeling die door de politiek wordt opgelegd. Maar de kans op slagen wordt als ‘erg klein’ ingeschat bij de vakbond. ACV vreest dat de collega’s van ACOD zich tegen elk initiatief zullen verzetten.

Extra geld nodig om vloot te vergroenen

De Lijn waarschuwde in het parlement voorts dat er extra Vlaams geld zal nodig zijn om de vloot te vergroenen. “Een hybride bus kost 300.000 euro, een elektrische 400.000 euro en een waterstofbus 650.000 tot 750.000", rekende Kesteloot voor. Met eigen middelen zal De Lijn de ambitie om tegen 2035 emissieloos te rijden dus niet kunnen halen.

“Ik wil naar minister van Financiën Matthias Diependaele toe stappen om te kijken of we middelen kunnen vrijmaken voor de vergroening van de vloot”, reageerde Lydia Peeters.

Voor 2020 heeft De Lijn de ambitie om het aantal afgeschafte ritten onder de 1 procent te brengen, bleek tot slot in het parlement. Er komen ook een aantal nieuwe initiatieven om de stiptheid te verbeteren. Zo is er een aanbestedingsprocedure opgestart voor technologie die de trambestuurders toelaat de verkeerslichten op groen te zetten.




4 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • branda van den berg

    Het is een hobby niks anders prutsers

  • DAVID VAN LAER

    Minimale dienstverlening het paradepaardje van de politiek, om een probleem aan te pakken waar voor ze zelf voor gezorgd hebben. Begin dit maar eens uit te werken zonder te raken aan de grondwettelijke rechten dewelke iedere bewoner van dit land geniet. Zoek gewoon een middel om de tienduizenden recup, en overuren aangevuld met hetzelfde aantal verlofdagen eindelijk op te lossen. Dan gaat er niet gestaakt worden de mensen vragen gewoon waar ze recht op hebben meer niet.

  • danny janssens

    tegen dan waarschijnlijk een nieuwe regering dus de vakbonden kunnen best voor de verandering eens de partij zijn die de boel rekt

  • Jan Rend

    Makkelijk om het op de vakbonden te steken. Heeft Roger Kesteloot ooit zelf met een bus gereden? En minimale dienstverlening bij staking? slecht idee, als dit werkt dan zal De Lijn bij bepaalde periode's waar er weinig personeel is ook willen toepassen.