Minder file en minder luchtvervuiling door slimme verkeerslichten in Brussel

Thinkstock
Het Brussels verkeerslichtenplan - waarbij de verkeerslichten op de belangrijkste assen op elkaar afgestemd worden in functie van het tijdstip en de verkeersvraag - leidt tot minder file en minder luchtvervuiling. Dat meldt Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a). Wagens moeten minder stoppen en het verkeer stroomt vlotter door.

Momenteel zijn de verkeerslichten op 8 van de 18 geplande belangrijke verkeersassen in Brussel op elkaar afgestemd. Het gaat om de lichten aan de Keizer Karellaan, de Leopold II laan, de Belliardstraat, aan Sainctelette-IJzer, de Werkhuizenkaai, de Van Praet brug, de Industrielaan en de Wetstraat.

"De resultaten zijn alvast veelbelovend", zegt Smet. "Het aantal file-uren op deze assen daalt aanzienlijk en we noteren een daling in luchtvervuiling." Op vlak van CO2-uitstoot werd een gemiddelde daling van 5 procent genoteerd bij evaluaties op de Keizer Karellaan en de Leopold II laan. 




17 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • armand mudah

    nu terug wat meer gratis of goedkope parkeerplaatsen en danveerdijnt de uitstoot door rondjesrijden om een plekje te vinden ook nog

  • Eugene Peeters

    Eindelijk een intelligente en correcte reactie op de luchtbezoedeling. Door het verkeer overal te saboteren krijgt men een massa onzuiverheden in de lucht door traag draaiende motoren en herhaaldelijk stoppen en optrekken. Dit is voor politici veel te moeilijk om te begrijpen maar wat wil je met een diploma van rechten of politieke communicatie.

  • Stan Verbiest

    Nederland staat jaren verder i.v.m het verkeer!

  • Raoul Rouma

    Dit idee zal dan toch van een Vlaming zijn aangereikt!

  • Louis Heyens

    nu nog slimme politici en ze zijn binnen 50 jaar in orde gesteld. Toen we in 1976 in Barcelona rondreden zei de chauffeur dat als je bij het eerste licht groen hebt je de ganse stad kon doorrijden zonder rood te hebben. Dat was VEERTIG jaar geleden ...