Met de Flixbus van Gent naar Aalst? Het mag voortaan van de Vlaamse overheid

EPA
Private busmaatschappijen zoals Flixbus zullen in de toekomst ook busvervoer tussen Vlaamse centrumsteden mogen organiseren. Dat was tot nog toe verboden. Dat heeft de Vlaamse regering beslist op voorstel van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). 

Voorlopig is het voor private busmaatschappijen wettelijk onmogelijk om busvervoer te organiseren tussen de Vlaamse centrumsteden. "Een onzinnig verbod", meent mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA). "Flixbus mag bijvoorbeeld wel van Aalst naar Gent rijden, maar enkel als het onderdeel is van een verbinding met het buitenland. Dat is absurd", klinkt het.

In de toekomst zullen private busmaatschappijen dus ook rechtstreeks verbindingen kunnen organiseren tussen de Vlaamse centrumsteden. Minister Weyts ziet dat niet als mogelijke concurrentie voor De Lijn, die dat soort busritten niet echt organiseert. "Maar misschien is het wel een soort concurrentie voor of aanvulling op de NMBS tussen bepaalde steden".

De nieuwe regeling maakt deel uit van het omvangrijke pakket aan akkoorden dat de Vlaamse regering vannacht sloot.

Basisbereikbaarheid moet De Lijn klaarstomen voor liberalisering

De Vlaamse regering heeft ook het licht op groen gezet voor de invoering van basisbereikbaarheid. Het gaat om een grondige hertekening van het openbaarvervoerbeleid in Vlaanderen. De hervorming moet volgens Weyts De Lijn voorbereiden op de liberalisering in 2020. Tegen dan moet De Lijn de test kunnen doorstaan met private vervoerbedrijven. Als dat lukt, blijft De Lijn de interne operator.

De grote lijnen van het decreet basismobiliteit zijn al langer bekend. De tijd van de 'basismobiliteit', waarbij iedere Vlaming op enkele honderden meters van zijn deur een bus- of tramhalte had, is voorbij. In de plaats komt het concept basisbereikbaarheid. Van een "blinde aanbodpolitiek" naar een meer vraaggestuurd systeem met een bepalende rol voor de lokale besturen, is de filosofie van mobiliteitsminister Weyts.

Drie lagen en vijftien vervoerregio's

Concreet wordt het aanbod van De Lijn opgedeeld in drie lagen. De eerste laag is het 'kernnet': de voorstedelijke en interstedelijke verbindingen, die de grootste attractiepolen met elkaar linken. De tweede laag bestaat uit het aanvullende net, dat aantakt op het kernnet en bijvoorbeeld verbindingen maakt met buitenwijken en kleinere kernen. De derde laag bestaat uit vervoer op maat, zeg maar de invulling van de 'last mile'. Het gaat dan om lokale of private initiatieven die inspelen op een heel particuliere nood (zoals belbussen, de pendeldienst van een bedrijf of het busje van een rusthuis).

Verder wordt Vlaanderen opgedeeld in 15 vervoerregio's. Bedoeling is dat de lokale besturen daar samen met onder meer De Lijn en de NMBS beslissen welk aanbod er nodig is per regio. De geplande vervoerregioraden zullen zelf de regie krijgen over het vervoer op maat. Wat het aanvullend net betreft, zullen zij het aanbod mee uittekenen en voor het kernnet zullen zij advies verlenen. Daar blijft De Lijn wel bewaken dat die verbindingen de grenzen van de vervoerregio's overstijgen.

Volgens minister Weyts moet de hervorming De Lijn helpen voorbereiden op de geplande liberalisering in 2020. Bedoeling is dat De Lijn tegen dan in een benchmark de test doorstaat met private vervoerbedrijven. Als dat lukt, blijft De Lijn de interne operator. De christelijke vakbond ACV is alvast tevreden dat dat in het decreet verankerd wordt. "ACV is heel tevreden dat het intern operatorschap voor De Lijn minstens tot 2030 verzekerd is", klinkt het. "Weliswaar moet De Lijn voldoen aan de verplichte benchmark. Het is de volgende regering die dat zal moeten bevestigen. ACV Openbare diensten is van oordeel dat hiermee de toekomst van De Lijn verzekerd is."




38 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • bob jansens

    15 vervoerregio's; concreet voor de provincie Antwerpen 3 regio's: gedomineerd door Antwerpen, Mechelen en Turnhout. De rest van de provincie (= 50% van de inwoners) mag belastingen betalen maar heeft weinig in de pap te brokken...

  • Marc Sierens

    Gezellig met zijn allen op de bus in de file.tussen Aalst en Gent

  • Ben Kabas

    Waarom wordt dat nu pas ingevoerd? De NMBS is met haar monopolie veel te duur voor een rit tussen twee centrumsteden.Komt daarbij dat hun recent aangekochte treinstellen een marteling zijn voor het comfort van de reiziger.

  • robby dobbels

    Ik zie niet veel veranderen, lokale besturen beslissen samen met De Lijn en NMBS wat de noden zijn, als 1 van de partijen nee zegt verandert toch niks, en hoe de NMBS en De Lijn zich hebben bewezen in het verleden beloofd niet veel goeds. (bussen zijn hier zeldzaam en trein wordt minder en minder)

  • Ian Vandenbossche

    De lijn en de spoorwegen privatiseren! Nooit meer stakingen.