Met de auto op vakantie? Dit zijn de opvallendste (nieuwe) verkeersregels in het buitenland

ANP
Met de zomervakantie die begint trekken veel Vlamingen traditioneel weer naar het buitenland voor een deugddoende vakantie. Wie dat met de auto doet, kan maar beter op de hoogte zijn van de verkeersregels in zijn of haar favoriete toeristische bestemming. De boetes kunnen in het buitenland soms behoorlijk oplopen, en zijn ook niet altijd even duidelijk. Wil jij je met de wagen niet laten vangen tijdens je vakantie, dan zetten wij samen met VAB de belangrijkste regels nog eens op een rij.

FRANKRIJK

Snelheid

In Frankrijk blijft de vorig jaar ingevoerde verlaging van de maximumsnelheid naar 80 km/u voor verwarring zorgen, zegt VAB. De snelheidsverlaging is een regel en dus niet altijd overal aangegeven met verkeersborden, waardoor veel buitenlanders wel eens te snel durven rijden. En dat kan je in Frankrijk, waar tijdens de zomer sowieso veel geflitst wordt, zuur opbreken. De politie maakte onlangs bijvoorbeeld bekend 400 nieuwe camera's in te zetten die op acht rijstroken tegelijkertijd kunnen flitsen, en dat over een afstand van 200 meter. 

De regel is op zichzelf simpel: je mag op wegen met één rijstrook in elke richting en zonder middenberm maximaal 80 km/u rijden. Het gaat om meer dan 400.000 kilometer aan zogenaamde routes nationales en départementales (de N- en de D-wegen, gevolgd door een nummer). Op wegen met in totaal vier rijstroken is de maximumsnelheid 90 km/u.

De andere maximumsnelheden in Frankrijk:

- Autosnelwegen: 130 km/u bij droog weer, 110 km/u bij regen

- Wegen buiten de bebouwde kom met middenberm: 110 km/u bij droog weer, 100 km/u bij regen

- Wegen buiten de bebouwde kom met twee rijstroken in elke richting: 90 km/u bij droog weer, 80 km/u bij regen

- Wegen buiten de bebouwde kom met één rijstrook in elke richting en zonder middenberm: 80 km/u

- Binnen de bebouwde kom: 50 km/u

getty

Milieuvignet

In Frankrijk is het systeem van milieustickers en -vignetten ondertussen wijdverspreid. Veel steden kennen het principe al tijdens dagen met veel luchtvervuiling, maar enkel in het centrum van Parijs geldt er sinds enkele jaren permanent een Zone à Circulation Restreinte, waarvoor je een Crit’Air Ecovignet nodig hebt. Op 1 juli wordt de zone waarin het vignet van toepassing is nog uitgebreid, waardoor ook de périphérique hierbinnen valt. Dat geldt echter niet in het weekend.

Welk vignet je exact op je auto moet plakken, is afhankelijk van het type en de leeftijd. Je kan online nagaan welke sticker je moet kopen en het vignet ineens bestellen.

AFP

Gsm en gps

Frankrijk is bijzonder streng op het vlak van gsm- en gps-gebruik achter het stuur. Met je gsm in de hand bellen mag ook niet wanneer je stilstaat langs de weg, al rijdend mag je ook niet met oortjes in handenvrij bellen en je telefoon mag zich tijdens het rijden niet in je gezichtsveld bevinden.

Een radarverklikker die de exacte locatie van flitspalen en mobiele controles aangeeft, ook als app op je smartphone, is ten strengste verboden. Deze functies moeten uitgezet worden en informatie over de locaties die al op het toestel staat, moet gewist worden. De boetes kunnen oplopen tot 1.500 euro. Gewone navigatie via een gsm mag wel, maar je smartphone moet in dat geval in een houder worden geplaatst en het scherm van de smartphone mag tijdens het rijden niet worden aangeraakt of worden gebruikt om berichten te lezen.

Andere regels

Het is niet verplicht om overdag je dimlichten aan te zetten, maar het wordt wel geadviseerd. Het is verplicht om ze aan te zetten in tunnels. Op de motor zijn dimlichten overdag verplicht.

Op smalle bergwegen heeft stijgend verkeer voorrang op dalend verkeer. Indien nodig moet het makkelijkst wendbare voertuig uitwijken voor minder wendbare voertuigen.

DUITSLAND

Snelheid

Ook al is er geen algemene snelheidsbeperking op de Autobahnen (er geldt een richtsnelheid van maximaal 130 km/u), op veel plaatsen mag je toch niet sneller dan 120 of 90 km/u rijden. Zeker bij wegenwerken geldt er een strikte maximumsnelheid en treedt de Duitse politie streng op.

Binnen de bebouwde kom mag je maximaal 50 km/u, buiten de bebouwde kom 100 km/u. Een rechthoekig geel bord met een zwarte plaatsnaam geeft het begin van de bebouwde kom aan, hetzelfde bord met een rode streep het einde.

Ook wordt in Duitsland met camera’s op bumperkleven gecontroleerd. Op autosnelwegen geldt als veilige volgafstand de helft van de gereden snelheid. Bij 100 km/u is dat dus 50 meter. De boetes kunnen oplopen van 75 tot 400 euro afhankelijk van de gereden snelheid en de gehouden afstand ten opzichte van de voorganger.

Milieuzones

Bekender dan het Parijse milieuvignet zijn de Duitse Umwelt- of milieuzones, die in veel steden van toepassing zijn. Je hebt er een sticker voor nodig die je op je voorruit moet plakken, en waarvan de kleur afhankelijk is van de uitstoot van je auto.

De Duitse Umweltzones bestaan al een aantal jaren, ondertussen zijn de rode en gele stickers bijna nergens meer geldig en heb je bijna altijd een groene sticker nodig. Je kan de juiste sticker kopen in de garages en stations voor Technische controle van TÜV en Dekra in de steden waar het vignet van toepassing is, of op voorhand in de VAB-webwinkel. 

In Berlijn geldt er voor bepaalde auto's vanaf augustus een dieselverbod op een aantal trajecten. Ook Stuttgart kent sinds 1 januari een dieselrijverbod. Voorlopig gaat het uitsluitend om dieselvoertuigen van de Euronorm 4 of lager. Euronorm 5 en 6 vallen nog buiten de maatregel.

EPA

Rettungsgasse

In steeds meer landen moet je een ‘Rettungsgasse’ of reddingsstrook vormen bij een file of bij sterk vertraagd verkeer. Behalve in Duitsland is dat ook in Oostenrijk verplicht, en aangeraden in Zwitserland. De hulpdiensten hebben in die landen niet de gewoonte om de pechstrook te gebruiken als ze ergens willen geraken. Je wordt er daarom geacht om, wanneer je aansluit in een file, een strook in het midden vrij te houden voor hen.

Wie op de linkerrijstrook rijdt, moet zo links mogelijk aanhouden, wie op de middenrijstrook of rechterrijstrook rijdt, zo rechts mogelijk. Op die manier krijgen de hulpdiensten vlot vrije baan.

Veel buitenlanders kennen de regel niet. Bij zware ongevallen in Duitsland is dan ook vaak te horen dat de hulpdiensten gehinderd waren door (buitenlandse) bestuurders die niet op tijd aan de kant gingen.

Andere regels

Ook in Duitsland is het meenemen en gebruiken van radardetectieapparatuur verboden, ook de signalering van flitspalen of trajectcontrole in navigatieapparatuur, gsm’s, tablets enz. moet worden verwijderd van die apparatuur. Verwijderen wil echt zeggen verwijderen, niet gewoon uitzetten.

Een 'Rettungsgasse' vormen is verplicht in een file in Duitsland.
Creative Commons 3.0, LosHawlos Een 'Rettungsgasse' vormen is verplicht in een file in Duitsland.

SPANJE

Snelheid

Op de Spaanse autosnelwegen (autopista en autovía) mag je maximaal 120 km/u rijden. 

In navolging van Frankrijk is de snelheid op de  secundaire wegen met een rijstrook in elke richting en zonder middenberm, sinds begin dit jaar verlaagd van 100 naar 90 km/u. Enkel op de wegen met een fysieke scheiding tussen de rijrichtingen mag je nog 100 km/u.

Binnen de bebouwde kom geldt een maximumsnelheid van 50 km/u, maar in veel steden is er soms een nog lagere limiet van 30 km/u.

Andere regels

Ook Spanje is net als Frankrijk behoorlijk streng wat betreft gsm- en gps-gebruik. Handsfree bellen met oortjes is er verboden, net als het aanraken van een gps of smartphone. Enkel een gps-toestel mag zich in je gezichtsveld bevinden.

Draag je een bril? Dan moet je in principe een reservebril bij je hebben. Een tweede gevarendriehoek is enkel verplicht voor Spanjaarden, niet voor buitenlanders.

In Spanje gelden in sommige steden milieuzones die beperkt zijn voor vergunninghouders. Barcelona kent een milieuzone tijdens dagen met grote luchtverontreiniging.

Tolpoortjes nabij Barcelona.
REUTERS Tolpoortjes nabij Barcelona.

NEDERLAND

Snelheid

In Nederland mag je sinds enkele jaren volgens de algemene regel op de autosnelwegen 130 km/u rijden. Op veel plaatsen geldt er nog wel een beperking tot 120 of 100 km/u, maar dan moet dat aangegeven zijn door verkeersborden.

Op autowegen mag je 100 km/u, op gewone wegen buiten de bebouwde kom in principe 80 km/u. Binnen de bebouwde kom is de maximumsnelheid 50 km/u.

Op veel wegen wordt de snelheid ook aangeven door de strepen op de weg, een gegeven dat veel Belgische bestuurders niet kennen. Dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen betekenen dat je 100 kilometer per uur mag; dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur dat je 80 kilometer per uur mag. Is er geen middenstreep, dan mag je ook 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 km/u.

De strepen veranderen niets aan de bestaande verkeersregels en maximumsnelheden op wegen buiten de bebouwde kom. Zo gaan bijvoorbeeld de verkeersborden vóór de strepen.

Nederland kent ook blauwe snelheidsborden: die geven de aangeraden snelheid aan.

Milieuzones

Steeds meer Nederlandse steden voeren een milieuzone in. Oudere voertuigen mogen steden als Amsterdam, Rotterdam en Utrecht niet meer in. Meer informatie vind je op de landensite van de VAB of bij de Nederlandse ANWB.

ANP

ITALIË

Snelheid

Op de Italiaanse autosnelwegen mag je maximaal 130 km/u, op de autowegen 110 km/u. Op gewone wegen buiten de bebouwde kom is de maximale snelheid 90 km/u, binnen de bebouwde kom 50 km/u.

Milieuzones

Ook Italië kent steeds meer milieuzones in steden, die nog maar weinig bekend zijn bij buitenlanders: de Zona Traffico Limitato. Steden met milieuzones zijn bijvoorbeeld Rome, Arezzo, Bologna, Bolzano, Bressanone (Brixen), Firenze (Florence) , Milaan, Palermo, Pisa, en Verona.

De regels verschillen heel erg van stad tot stad. VAB raadt wie niet per se binnen de zone hoeft te zijn aan buiten de zone te parkeren en op een andere manier de zone in te gaan, bijvoorbeeld te voet, met het openbaar vervoer of met een taxi.

Andere regels

Sinds 2016 is het strafbaar om te roken in een auto of camper in het bijzijn van een passagier onder de 18 jaar of een zwangere vrouw. De boete is zeer hoog.

Ook in Italië mag je niet handsfree bellen met een koptelefoon op.

Fietsen die achter op de caravan of motorhome worden vervoerd, moeten worden gemarkeerd met een reflecterend aluminium bord van 50 x 50 cm dat wit is met 5 rode diagonale strepen.

ANDERE LANDEN

Zoek je meer informatie of andere landen? Dan kan je terecht op de specifieke landensites van VAB.




88 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Bert Willems

    Vliegen is de oplossing. Goedkoper, veilig en geen boetes. De autovakantie is passe compose voor mij.

  • Gilbert Van Eynde

    Trajectcontrole verklikkers zoals Waze verbieden toont duidelijk aan dat in die landen veiligheid niet belangrijk is maar inkomsten van boetes wel.

  • Jean Depesser

    En hoe moeten ze de verkeersregels voor België uitleggen aan de buitenlanders want hier gelden drie verschillende reglementen voor één land, een Waals, een Brussels en een Vlaams.

  • Lodewijk Verborgt

    Dus niet met de auto op vakantie maar met het vliegtuig. In de meeste gevallen verder en dikwijls ook goedkoper. En .... veiliger.

  • stany Van de mixere

    Vergeet aub genen reservenbril in spanje.