Meer repatriëringen van illegalen vanop luchthaven Charleroi

Photo News
Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ) en bevoegd staatssecretaris Theo Francken zijn van plan de "terugkeercapaciteit" van de luchthaven van Charleroi te verhogen. RTL bracht het nieuws gisteren al uit, en Francken bevestigt het vandaag op Twitter. Hij wijst erop dat er nu al repatriëringen gebeuren vanop Charleroi, maar dat dat aantal aan het stijgen is. In 2017 waren dat er 739, een stijging met 10 procent in vergelijking met 2016, en de eerste zes maanden van dit jaar waren er dat al 445, 16 procent meer, volgens Francken.

Om aan het stijgend aantal repatriëringen vanop Charleroi tegemoet te komen, loopt er "voor het eerst een Franstalige opleiding politie-escorteur bij repatriëringen", tweet Francken. "Infrastructurele aanpassingen worden gepland. Overleg met alle actoren loopt of wordt gepland."

De meeste repatriëringen gebeuren nu al vanop Brussels Airport. Volgens RTL willen DVZ en Francken het terugsturen van mensen in illegaal verblijf nu versnellen, met als doel de tijd die mensen moeten doorbrengen in gesloten centra in te perken.

Aangepaste infrastructuur 

Op de luchthaven van Charleroi vrezen ze echter dat Francken te snel gaat. "We zijn daar niet tegen, maar het op systematische manier doen en de frequentie verhogen, dat is vandaag niet mogelijk", aldus Jean-Jacques Cloquet, gedelegeerd bestuurder van de luchthaven, aan RTL. "We hebben niet de middelen om dat correct te doen. De veiligheid van mijn personeel, van de politie en van anderen wordt zo op het spel gezet. Er is een aangepaste infrastructuur nodig. Men zegt dan dat er voor een tijdelijke oplossing gezorgd zal worden. Ik ben die tijdelijke oplossingen beu. Men moet op een professionele manier werken."

RTL wijst er ook op dat de repatriëringen in Charleroi nu nog gebeuren door agenten die in Zaventem gestationeerd zijn.

Alleen vrijwillige vertrekken

Jean-Luc Crucke, Waals minister bevoegd voor Luchthavens, is niet op de hoogte van de repatriëringen van vreemdelingen vanop de luchthaven van Charleroi. Volgens Crucke slaan de cijfers die Francken citeert niet op gedwongen repatriëringen maar op vrijwillige vertrekken en het terugsturen van passagiers die niet over de nodige documenten beschikken om België binnen te komen.

In eerste instantie reageerde Crucke dat hij via de tweets ingelicht werd dat er repatriëringen via de luchthaven van Charleroi gebeurden en dat hij een volledig rapport zou vragen over de omstandigheden waarin deze gebeuren. Hij wees ook op de mogelijkheid om een tussenkomst van het Rode Kruis te vragen.

Jean-Luc Crucke kondigde ook aan contact te zullen opnemen met minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon en staatssecretaris Francken om hen duidelijk te maken dat Wallonië geen extra middelen in de luchthaven zou stoppen om de infrastructuur aan te passen.

Na verder onderzoek wees het kabinet van de Waals minister van Luchthavens erop dat er in 2017 noch in 2018 gedwongen repatriëringen werden uitgevoerd vanuit de luchthaven van Charleroi. Er werd hiervoor ook geen conventie ondertekend tussen de bevoegde autoriteiten en de luchthaven.

Ook gedwongen repatriëringen 

Vanop de luchthaven van Charleroi hebben wel degelijk al gedwongen repatriëringen van illegalen georganiseerd. Dat preciseert staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA).

In 2017 vonden er vanop de luchthaven van Charleroi 739 verwijderingen plaats. Het gaat om 573 verwijderingen van mensen die bij hun aankomst het land niet binnenmochten omdat ze bijvoorbeeld geen papier hadden (INAD's) en om 166 verwijderingen zonder escorte. Dat niet hetzelfde als een vrijwillige terugkeer, preciseert staatssecretaris Francken. Het is gedwongen, maar zonder begeleiding. Voor dit jaar staat de teller op 445 verwijderingen, waarvan 336 INAD's en 166 gedwongen verwijderingen zonder escorte.

Maar vorig en dit jaar vonden er vanop Charleroi ook al gedwongen verwijderingen met escorte plaats: respectievelijk 7 en 4. Het gaat om escortes met mensen uit Zaventem en die dus statistisch daar worden geregistreerd, maar die wel degelijk vanop Charleroi vertrekken.

Francken kijkt uit naar een vergadering die voor maandag belegd is met Waals minister Jean-Luc Crucke en minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon, waar een en ander zal worden besproken. De staatssecretaris benadrukt dat het niet de bedoeling is van alles op te leggen, maar wil de zaak "op een positieve manier aanpakken".

Bovendien is Charleroi een "interessante terugkeerluchthaven", luidt het. Francken wijst daarbij op de vele vluchten richting Marokko, Tunesië en Algerije, waarvan er grote gemeenschappen in ons land verblijven, met daaronder "een aanzienlijk deel illegalen". Ook merkt de staatssecretaris op dat er in de regio Charleroi, meer bepaald in Jumet, een groot gesloten centrum komt. Het opdrijven van het aandeel van de luchthaven van Charleroi kadert dan ook in een "logische opbouw en aanpak" van de verwijdering van mensen zonder papieren.




9 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Willy Slachmuylders

    Theo Francken is Nog altijd de kandidaat voor president van België en al de rest buiten ook het koningshuis !! Opgeruimd staat netjes en veel meer geld in kas !

  • Francois stras

    Hij zal dat wel willen en goed doen ,maar de andere partijen zullen hem wel dwarsbomen en tegenwerken

  • Francois stras

    Ik ben geen NVA stemmer , Francken wordt altijd maar tegen gewerkt door o.a. CD&V, groen ,rood en open VlD ,hoe kan die man nu doen ,wat er verwacht wordt van hem .

  • Jos Temmerman

    Blablabla ,en een record die hij er binnenlaat

  • Pieter Paulus

    Uitbesteden aan de privé ik wil met 30 oud militairen een c130 kopen en alles ivm repatriëring doen goedkoper en vooral geen potenkijkers