Meer reizigers, maar vooral meer tevredenheid bij NMBS

BELGA
De NMBS vervoerde vorig jaar meer dan 253 miljoen binnenlandse treinreizigers. Dat zijn er vier procent meer dan in 2018 en bijna dubbel zoveel als twintig jaar geleden, melden De Standaard en Het Nieuwsblad.

De groei deed zich vooral voor op lijnen waar het aanbod werd uitgebreid. In eerste instantie gebeurde dat rond de steden Antwerpen, Gent en Brussel. "De treinen tijdens de spits zijn goed gevuld, maar ook het vrijetijdsverkeer in de daluren is sterk toegenomen", zegt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman.

Stiptheid

De groei laat zich voelen: zeker tijdens de spits zitten de rijtuigen vaak overvol en vinden pendelaars geen zitplaats. "Als we willen dat deze groei in de toekomst aanhoudt, zal het aanbod moeten volgen", reageert Stefan Stynen van de reizigersorganisatie TreinTramBus.

Ook de tevredenheid van treinreizigers steeg in 2019. 67 procent van hen gaf de NMBS een score van minstens 7 op 10. Dat is zeven procentpunt meer dan het jaar voordien, en het hoogste aandeel in vijf jaar tijd.
 Vooral de betere stiptheid, die vorig jaar nog eens boven de 90 procent ging, speelt daarbij een rol.

Toegankelijkheid

Een van de grootste werkpunten blijft echter de toegankelijkheid van de treinstellen voor mensen met een ­fysieke beperking. Opvallend is dan ook de keuze van de NMBS om nieuwe treinwagons van het type type M7 aan te kopen. Het probleem met deze wagons is dat die niet matchen met de perronhoogtes. En dat geeft problemen voor wie een beperkte mobiliteit heeft.

LEES OOK. Toegankelijke treinen? Niet de komende dertig jaar: NMBS bestelt opnieuw wagons die niet matchen met perronhoogte

LEES OOK. Acht centimeter minder perron is voor deze treinreizigers een wereld van verschil

François Bellot, MR-minister van Mobiliteit.
Photo News François Bellot, MR-minister van Mobiliteit.

In een reactie benadrukt ontslagnemend minister van Mobiliteit François Bellot (MR) dat de cijfers geen toeval zijn, maar het resultaat van de inspanningen die sinds 2016 werden geleverd. "Uiteraard is niet alles perfect en moeten we blijvend aandacht schenken aan de stiptheid. Ik zie globaal daarover wel een betere samenwerking tussen de NMBS en Infrabel. Nadat ze in december 2018 tot de orde werden geroepen, lijkt hun relatie er nu op vooruit te zijn gegaan, en uiteraard profiteert de reiziger daarvan", aldus de minister.




2 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Sébastien Bo

    Amai hoe hebben ze die tevredenheid dan gemeten?

  • Wim Eggermont

    Goed zo. Misschien kunnen ze de lijn federaliseren en laten uitbaten door de nmbs. Want die Vlaamse regering die daar hun mannekes dropt is de boel enkel aan het verzieken