Meer oproepen Zelfmoordlijn na zelfdoding Yasmine

UNKNOWN

In de periode na de zelfdoding van Yasmine in juli is het aantal telefonische oproepen bij de Zelfmoordlijn met 26 procent gestegen in vergelijking met dezelfde periode in 2008. Het profiel van de bellers en de aard van de gestelde vragen waren ook anders. De economische crisis had slechts een geringe impact op het aantal bellers. Dat meldt het Centrum ter Preventie van Zelfdoding (CPZ).
 
Het CPZ gaf de cijfers van de Zelfmoordlijn tot eind juli 2009. In vergelijking met dezelfde periode in 2008 steeg het aantal oproepen (6.397) met 7,4 procent (plus 444 oproepen). In de dagen en weken na de bekendmaking van de zelfdoding van Yasmine kreeg de Zelfmoordlijn drie maal meer oproepen en acht maal meer websitebezoekers dan in de voorafgaande periode. Volgens Grieke Forceville, directrice van het CPZ, houdt de stijging zeker ook verband met de inspanningen van de media om het nummer en de website van de Zelfmoordlijn in hun berichtgeving op te nemen.
 
Nabestaanden
Er waren voorts verschuivingen in het profiel van de bellers. In de week na het overlijden van Yasmine kreeg de Zelfmoordlijn tien maal meer oproepen van nabestaanden en meer vragen rond seksuele geaardheid en zelfdoding. Opvallend is ook dat veel bellers aangaven sinds minder dan een week aan zelfdoding te denken.
 
Verhangen
Het aantal oproepers dat zei zich te willen verhangen, verdubbelde. "Dat is zeker ook te wijten aan de details die over de methode werden bekendgemaakt in de media", aldus het CPZ. "Na de zelfdoding van Yasmine merkten we bij de Zelfmoordlijn een duidelijk imitatie-effect." Daarom dringt het CPZ erop aan dat de mediarichtlijnen van Werkgroep Verder (van nabestaanden na zelfdoding) worden gerespecteerd.
 
Economische crisis
De economische crisis is slechts in mindere mate zichtbaar bij de Zelfmoordlijn. Dreigende of effectieve werkloosheid, te weinig financiële middelen en schulden worden slechts iets meer vermeld dan in 2008.
 
Nieuwe websites
Het CPZ lanceerde vandaag twee nieuwe websites met een opsplitsing per doelgroep. Enerzijds is er de website van het CPZ, www.preventiezelfdoding.be, waar pers, hulpverleners, onderwijs en het ruime publiek informatie en links krijgen over zelfdoding, goede preventiestrategieën, vormingen. Anderzijds is er de nieuwe laagdrempelige hulpverleningssite van de Zelfmoordlijn, www.zelfmoordlijn.be. (belga/lpb)

www.zelfmoordlijn.be