Meer dan helft Gentse ondernemers vraagt aanpassingen aan circulatieplan

Boze bewoners van de Rozemarijnstraat en Papegaaistraat bezetten zondag de Rozemarijnbrug als protest tegen het circulatieplan waardoor zij veel meer verkeer dan vroeger te slikken hebben.
James Arthur Boze bewoners van de Rozemarijnstraat en Papegaaistraat bezetten zondag de Rozemarijnbrug als protest tegen het circulatieplan waardoor zij veel meer verkeer dan vroeger te slikken hebben.
In Gent vraagt meer dan de helft van de ondernemers aanpassingen aan het circulatieplan, dat sinds begin april van kracht is. Amper 27,7 procent is uitgesproken positief over het plan, meer dan de helft (52,5 procent) van de zaakvoerders is ontevreden. 

Vooral de hoge parkeertarieven en het parkeerbeleid zijn een knelpunt, zo blijkt uit de enquête die bij 141 ondernemers werd afgenomen. 

Het circulatieplan weert auto's uit het Gentse stadscentrum, wat de ondervraagde Gentse ondernemers naar eigen zeggen 10 tot 30 procent omzetverlies heeft gekost. Een klein aantal zelfstandigen (9 procent) zag zijn omzet stijgen. De bevraging was niet anoniem, om manipulatie tegen te gaan. 

Tweeënzestig procent van de ondernemers merkt negatieve reacties over het circulatieplan bij de klanten. Vooral dat GPS-systemen nog steeds niet aangepast zijn, stuit heel wat automobilisten tegen de borst. 

De ondernemersorganisatie vraagt een aantal bijsturingen. "Er moet een positieve imagocampagne komen, een slimme verlaging van de parkeertarieven in combinatie met een goed uitgebouwd openbaar vervoersnet", zegt directeur Jos Vermeiren van Unizo Oost-Vlaanderen. "Een aantal zaken zijn ter harte genomen, zoals het vergunningensysteem, de nood aan een positieve imagocampagne en een eerste aanpassing aan de parkeertarieven eind mei", klinkt het. Toch wordt volgens Unizo de stem van de ondernemer onvoldoende gehoord. De ondernemersorganisatie zal de resultaten van de campagne aan het Gentse stadsbestuur en de oppositiepartijen overmaken.

Unizo vroeg de ondernemers ook naar hun kiesintenties bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2018. Een derde van de ondervraagden gaf daarbij aan te overwegen op een andere partij te stemmen vanwege het circulatieplan. Gent wordt vandaag bestuurd door een coalitie van Groen-sp.a en Open Vld.




26 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Ben Geudens

    Groen en sp.a zijn Marxisten die de privé-sector willen saboteren en privé-eigendom willen afschaffen. Wat had Gent nu verwacht? Deze mensen hebben het gewoonweg niet goed voor met de samenleving.

  • manu desutter

    spa en groen jagen de consumenten en zelfstandigen weg uit het centrum en sturen ze naar de grootwarenhuizen in de periferie ! hoeveel leegstand is er nu al ??

  • Peter Van Dam

    Een hele dag met de handen vol winkelzakken lukt tijdens de solden nochtans goed ... Liefst van 10u tot 18u heel de Meir, Nieuwstraat of Veldstraat op en af ... Maar 5 minuten voor een brood of wat boodschappen en iedereen pakt de auto ... Dat is het probleem vaak ... En ja, ik ben zelf slecht te been ...

  • Erhan Kocaman

    Gent was mijn lievelings stad tot deze circulatieplan :( nu is het niet te doen.

  • Fons Casteels

    Bij Gent gaan ze nu meemaken wat ze in Mortsel meemaken sinds de Groene burgemeester daar het centrum heeft heraangelegd, en alles van drie of twee rijstroken naar één rijstrook heeft gebracht. Mortselnaars die drie kilometer verder naar Berchem moeten, zijn beter af mits een omweg van tien kilometer langs Kontich en de E19. En erger: de leegstand bij winkelpanden wordt er dramatisch.