Meer dan 8.500 trajecten bij OCMW's om leefloners aan het werk te zetten

Vlaams parlementslid Axel Ronse (N-VA).
BELGA Vlaams parlementslid Axel Ronse (N-VA).
In 2018 liepen er meer dan 8.500 trajecten bij de OCMW's om leefloners aan het werk te zetten. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Axel Ronse (N-VA) opvroeg bij minister van Werk Philippe Muyters (N-VA). Dat is opvallend, vindt Ronse, omdat het principe nog maar twee jaar bestaat. "De lokale politiek kan echt het verschil maken", zegt hij aan Knack.be. 

Het principe van het tijdelijk werkervaringstraject (TWE) bestaat sinds 2017. De bedoeling is dat het OCMW zijn leefloon-cliënten aanmoedigt om aan de slag te gaan, vooral in de privéwereld. Ze krijgen hiervoor een loon van het OCMW, dat grotendeels door Vlaanderen wordt gefinancierd. Werkt de leefloon-cliënt in de private sector, dan kan het OCMW zelfs een deel van dat geld recupereren bij dat bedrijf.

Het uitgangspunt is dat het traject hoogstens twee jaar duurt. Aan het einde van de rit zou de leefloner genoeg werkervaring moeten hebben om door te stromen naar een job.

Uit cijfers die Ronse opvroeg bij partijgenoot en Vlaams minister van Werk Philippe Muyters, blijkt dat het systeem aanslaat. Waren er in 2017 nog 4.851 trajecten, dan klom dat aantal in 2018 tot 8.581. In dat laatste cijfer zit nog een gedeelte van de lopende trajecten uit 2017, maar volgens Ronse wijst alles erop dat het TWE-principe "op kruissnelheid is".




7 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Anne Callebaut

    De meeste leefloners hebben het recht niet om iets te ontvangen van de belastings betaler en doe ze godv... werken voor hun gratis geld dat ze krijgen.

  • Theo Striem

    En wat is er mis om leefloners in de fruitsector te laten werken

  • Désiré Van Nieuwenhuyzen

    Bemoedigend. Ik had wel graag geweten hoeveel van die leefloners inmiddels een job hebben via dat systeem.

  • Jos Spriet-Dewaele

    Ben benieuwd naar de doorstroomcijfers na 2 jaar. Want met of zonder die trajecten kom je niet aan de bak als je geen auto hebt want openbaar vervoer is onbetrouwbaar volgens de werkgevers en zonder werk is het al moeilijk een occasietje te kopen laat staan een elektrische auto. Of zal ieder werknemer die krijgen van zijn werkgever ?

  • Eric Loyens

    De hamvraag hoeveel hebben er nu werk van in de prive want een leefloner die gaat werken via het traject wordt betaald met belastingsgeld en niet door de werkgever er zijn werkgevers die niks anders doen dan zulke mensen aannemen er niet voor hoeven te betalen!!!

Video