Meer autovrije straten en BMX-terreinen moeten Vlaamse wielersport redden

Vlaams minister van Sport Philippe Muyters (N-VA).
BELGA Vlaams minister van Sport Philippe Muyters (N-VA).
De instroom van jongens en meisjes in de wielersport slabakt, en daar wil minister van Sport Philippe Muyters (N-VA) iets aan doen. Hij roept steden en gemeenten op om meer straten autovrij te maken en BMX-terreinen aan te leggen. Dat berichten Het Nieuwsblad en de Gazet van Antwerpen vandaag.

Nog geen 4.000 minderjarigen zijn aangesloten bij een wielerclub. Het stelt weinig voor in vergelijking met bijvoorbeeld de 170.000 kinderen bij voetbalclubs. Een van dé redenen: het is te gevaarlijk op de weg. En onvoldoende projecten komen daaraan tegemoet. 

Daarom werkt Philippe Muyters aan een witboek koers, een beleidsplan waarmee de minister steden en gemeenten wil "aanmoedigen", zodat in elke provincie twee tot drie afgesloten om­lopen worden gerealiseerd. Ter vergelijking: ­Nederland heeft er in totaal meer dan vijftig.

De Vlaamse steden en gemeenten worden tot actie aangemoedigd. Bijvoorbeeld met één document voor de aanvraag van wielerwedstrijden, waardoor steden en gemeenten die aanvragen minder willekeurig behandelen. Of nog: meer tijdelijk verkeersvrije fietsparcours. En last but not least: meer aan te leggen terreinen voor het BMX-fietsen. Want BMX blijkt een ideale opstap voor jongeren die willen koersen, vanaf vijf jaar al.




18 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • gerard wauters

    Ludwig Vanden Boer, U zegt "sport en hobby horen niet thuis op de openbare weg". En als wandelen nu mijn hobby is, zoals dat van vele mensen? Of gewoon een beetje rondfietsen op het gemak? Wees toch allemaal eens een beetje inschikkelijk.

  • Peter Nols

    Deftige brede afgescheiden fietspaden, die kunnen dan ook door de helft van de beroepsbevolking gebruikt worden om veilig naar het werk te fietsen. Waar het niet mogelijk is moeten de wegen maar fietsstraten worden.

  • james vroman

    belangrijker dan goede fietswegen voor nva ..

  • joannes Roderigas

    dat hij eens enkele dagen gaat fietsen in Nederland , daar kan hij nog veel leren.

  • Rudolf Jacobs

    waarom niet in de tuinen van Laken,die zijn toch al veel te groot en nooit iemand die er ook maar een voet inzet,en het is nog goed voor het groen ook