Ga naar de mobiele website
^ Top

Mechelen lanceert alcoholpreventiecampagne op nieuwjaarsdrink

Mechelen start op de nieuwjaarsdrink voor de Mechelaars, die zondag plaatsvindt, met een alcoholpreventiecampagne. Tot en met 8 maart worden cafébezoekers ertoe aangezet om niet altijd voor een pint te kiezen, maar ook eens een watertje te drinken.

In Mechelen zijn er volgens simulatiestudies 3.609 alcoholmisbruikers. "Alcohol is niet zo onschuldig als we denken. Omdat gezondheid, welzijn, overlast en verkeersveiligheid voor ons belangrijk zijn, willen wij als stadsbestuur onze burgers sensibiliseren over de gevaren", zegt schepen van Welzijn Ali Salmi, die onafhankelijke is. Het alcoholprobleem in Mechelen zou niet groter zijn dan elders.

De campagne ''t Bruist in Mechelen' focust op alcoholgebruik in het uitgaansleven. Vanaf maandag zijn affiches en bierviltjes in dertig jongerencafés, volkscafés en tavernes terug te vinden. De uitbaters kregen elk een aantal flesjes bruiswater. "Die zijn om uit te delen aan trouwe klanten om de aandacht te vestigen op de campagne of aan bezoekers die te veel op hebben. De campagne wil een positieve campagne zijn", aldus Peter De Ridder van het Centrum Geestelijke Gezondheidszorg.

De meeste horecazaken werken graag mee. "Ik heb ook niet graag 'zatte kloten' aan mijn toog", zegt Pascal Van Himste van café Boesjkammeree. De campagne maakt onderdeel uit van het ECAT-project van de Europese Commissie, een reeks lokale alcoholpreventiecampagnes die ook in Oostende, Sint-Niklaas, Leuven en Maasmechelen plaatsvinden. (belga/lpb)



Meld een bug