Marc Descheemaecker: “Bouw Schaarbeek uit tot internationaal treinstation”

Baert Marc
Voorzitter van Brussels Airport en voormalig spoorbaas Marc Descheemaecker (N-VA) vindt het station van Schaarbeek de ideale locatie voor een internationaal treinstation. Dat schrijft Descheemaecker, Europees lijstduwer voor N-VA bij de komende verkiezingen, in een opiniestuk in De Standaard. “Brussel-Zuid is niet de juiste locatie.”

Vorige week pleitte Groen voor forse Europese investeringen in de uitbreiding van het Europese hogesnelheids- en nachttreinennetwerk. De wens om korteafstandsvluchten te vervangen door de trein klonk ook bij Arnaud Feist, de topman van Brussels Airport. “Maar dan moet je een alternatief vervoersmiddel, zoals een hogesnelheidstrein, hebben, dat ook nog eens betaalbaar is. Dat vergt investeringen", schreef Feist ook in De Standaard.

Maar waar zou je dat mogelijk kunnen maken? Volgens Descheemaecker moet er een nieuw internationaal treinstation komen en de voormalige spoorbaas heeft daarvoor de ideale locatie gevonden: het station van Schaarbeek. 
“Vliegtuig en trein moeten bijna in elkaar overvloeien. Concreet moeten de Thalys, ICE, tgv en Eurostar de perimeter van de luchthaven van Zaventem kunnen benaderen”, schrijft Descheemaecker die de keuze voor Brussel-Zuid “een historische fout” noemt. 

Noord-Zuidverbinding 

Volgens hem zouden treinen in het station van Schaarbeek “kunnen aansluiten bij de klassieke treinen die in Brussel-Noord op een paar honderd meter van Schaarbeek halt houden. Een bijkomend voordeel zou zijn dat de IC naar Amsterdam, of de ICE uit Duitsland, niet meer door de Noord-Zuidverbinding moet, die nu al oververzadigd is, waardoor er ook meer capaciteit vrijkomt voor klassieke treinen.” Het Londense internationale station St. Pancras noemt hij als voorbeeld omdat het rug aan rug ligt met een klassiek treinstation.

Descheemaecker stelt ook voor om het station van Schaarbeek met de luchthaven te verbinden door middel van een kabelbaan en dat de internationale reizigers vanuit Schaarbeek “de mogelijkheid hebben om met een systeem van transportbanden naar Brussel-Noord te gaan om een klassieke trein te nemen”. Volgens hem wordt zo’n systeem al gebruikt in München, Frankfurt en andere luchthavens.

Marc Descheemaecker was van 2004 tot 2013 baas van de NMBS.
EPA Marc Descheemaecker was van 2004 tot 2013 baas van de NMBS.



15 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jef Heffens

    Dit is een voorbeeld van globaal en geïntegreerd denken om oplossingen te creëren. Als we in die richting voortgaan zullen we er komen. Het is niet belangrijk of zoiets van NVA, CD&V, Groen, VLD of een andere partij komt.

  • chris delanghe

    Een luchthaven waar ze meer werken dan staken zou ook nog een goed idee zijn.... Dat is ook iets "internationaal" met wat uitstraling ... Dus voor politici die zich echt nuttig willen maken en inzetten zijn er keuzes genoeg in dit gigantisch groot land.

  • Joske Keyre

    Dat hij ideeen van elders bijeenvoegt en voorstelt doet niets af aan het feit dat het een oplossing zou kunnen zijn. Je moet niets nieuws bedenken als het elders al bestaat en kan bekeken worden op zijn degelijkheid. Maar zoals altijd zal het weer een communautair spel over geld worden waarbij het Brusselse gewest wil krijgen, krijgen en nog eens krijgen, om dan nog eisen bovenop te stellen. Marc, goed bedoeld, maar net als bij de NMBS zal je ook nu op dezelfde problemen stuiten.

  • chris delanghe

    Laat ons eerst eens beginnen met te zorgen dat ons nationaal openbaar vervoer in orde komt en geregeld wordt, vlot rijd, veilig wordt, betaalbaar, stipt, duurzaam en netjes en proper. ... Géén enkele belastingsbetaler zit te wachten op nog eens zo'n megalomaan project van een paar egos. Begin met de corebusiness: treinen laten rijden (ipv stakingen) Doe eens iets voor onze burgers ipv al die buitenlanders!!!. Werk genoeg in dit land.

  • Marc Camp

    Heeft Maxime Verelst al die tijd geslapen toen deze zogenaamd groot licht nog CEO was bij de NMBS. Nu plots heeft hij ideeen, toen hij CEO was had hij er geen, in tegendeel, miskemels zoals de Fyra. En wat gaat ons dit kosten? P.s. Brussel noord is geen 100 meters verwijderd maar een paar kilometer.