Magnette opent aanval op klassieke bedrijfswagen: enkel nog elektrische bedrijfsauto’s vanaf 2023

Paul Magnette.
Photo News Paul Magnette.
In de onderhandelaarsnota van federaal informateur Paul Magnette (PS) zit een drastische hervorming van de bedrijfs- en salariswagens. Dat schrijft De Tijd vandaag.

In het luik duurzame ontwikkeling, een van de acht hoofdstukken uit Magnettes nota, staat dat bedrijven op termijn enkel nog nul-emissiewagens op een fiscaal interessante manier voor hun personeel kunnen leasen.  Het gaat om auto's die geen CO2-uitstoten, omdat ze volledig elektrisch zijn of op waterstof rijden.

Bedrijfswagens zijn onder meer door dat gunstige fiscale regime een populaire verloningsvorm. Zo'n 660.000 Belgen hebben er een. In zijn nota schetst Magnette dat het leasen van een benzine- of dieselwagen tussen vandaag en 2023 elk jaar een stuk duurder moet worden. Mogelijk al vanaf 2023 zouden bedrijven leasewagens enkel nog van de belastingen kunnen aftrekken als ze geen CO2 uitstoten, al is het exacte jaartal voer voor onderhandelingen.

Mobiliteitsbudget versterken

De hervorming moet de verkoop van elektrische wagens een boost geven, want die komt moeilijk van de grond. Om het verkeer verder te vergroenen pleit Magnette er ook voor het mobiliteitsbudget, dat werknemers de mogelijkheid geeft hun auto in te ruilen voor alternatieve vervoersmiddelen, te versterken. Het plan ligt in de lijn van een wetsvoorstel dat CD&V op het einde van de vorige legislatuur indiende.




805 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Pieter Van Ceunebroeck

    Vaderke staat verdient al MEER dan genoeg aan de auto! De koe is al uitgemolken en neen heb geen leasewagen!

  • Geert Tamsyn

    EV op hernieuwbare elektriciteit zijn al milieuvriendelijker vanaf 30.000 km (bron: ADAC). 4 op de 10 gezinnen in België hebben groene stroom, potentieel om miljoenen EV milieuvriendelijk op te laden. 1kW voor een EV vervangt 3kW energie geproduceerd met altijd vervuilende fossiele brandstoffen voor een brandstofwagen. Kom dus niet vertellen dat EV niet milieuvriendelijker zouden zijn.

  • Hendrik Patyn

    Het onnozelste is, dat elektrische wagens helemaal niet milieuvriendelijker zijn. Er is al meer co2 voor de produktie, en ze rijden op nucleaire elektriciteit of op basis van fossiele brandstoffen, want de groene elektriciteit is al opgebruikt voor de dagdagelijkse toepassingen. Door mensen verblindt van het groen in hun ogen en een hoop goeie commercanten creër je een hype, waar blijkbaar veel dommeriken in lopen, en blijkbaar behoren enkele Waalse politiekers ook tot die groep. .

  • anna vandenberg

    De goedkope vliegtuigreizen kosten mij ook geld, ik ga niet op reis, voetbal kost mij ook geld en ik ga nooit naar de voetbal, maw niets is gratis, maar het verschil is, een bedrijfswagen krijg je al je gaat werken, maar de misbruiken moeten aangepakt worden, de brandstof voor privé gebruik betaal je zelf. Jonge gezinnen krijgen financieel wat meer ademruimte vooral de mensen die aan een laag loon werken als die kunnen kiezen tussen opslag of een auto en die zijn meer dan je denkt.

  • Geert Tamsyn

    Kevin Verelst, als het systeem van bedrijfswagens zo succesvol is, dan is dat omdat zowel werkgever als werknemer er hun voordeel mee doen: de werknemer betaalt minder belastingen op dat deel van de verloning, de werkgever minder patronale bijdragen. En als er iemand voordeel doet, dan betaalt iemand anders daarvoor: het systeem slaat een gat in de inkomsten van de staat a rato van 4 miljard per jaar, te dichten door alle belastingbetalers. Plus 1 miljard per jaar voor files en luchtvervuiling.