Luchtverkeersleiders weer aan het werk, vertragingen op luchthaven van Charleroi en Luik

Dieter Nijs
Het risico op verstoord luchtverkeer in België is nog niet helemaal verdwenen, na de waarschuwingsacties bij luchtverkeersleider Skeyes (het vroegere Belgocontrol) gisterenavond en -nacht. Dat komt omdat de luchtverkeersleiders die in stand-by moeten opkomen, nog staken. Ook vannacht zullen er tijdelijk geen vluchten kunnen opstijgen of landen in Luik. De directie van Skeyes heeft de vakbonden uitgenodigd om morgen opnieuw te vergaderen, zegt woordvoerder Dominique Dehaene. 

De acties van de luchtverkeersleiders startten gisterenavond om 22 uur en werden gevoerd in blokken van twee uur. Daardoor waren er geen vluchten mogelijk op achtereenvolgens Brussels Airport (22-24 uur), de luchthaven van Oostende (24-2 uur) en in Luik (2-4 uur). Van 4 tot 6 uur was het volledige Belgische luchtruim gesloten. 

Gevolgen

Nadien volgde een actie van twee uur op de luchthaven van Charleroi (6-8 uur). Zestien vertrekkende vluchten liepen daardoor vertraging op, en geen enkel vliegtuig kon landen. “Dat zal gevolgen hebben voor de rest van de dag omdat deze vliegtuigen rotaties maken en naar Charleroi moeten terugkeren voor andere trajecten”, zegt Vincent Grassa, woordvoerder van Brussels South Charleroi Airport (BSCA). 

Sinds 6 uur is het luchtverkeer op Brussels Airport hervat. Om 6.20 uur had de eerste landing plaats, een vlucht uit Kigali van Brussels Airport, kort daarna gevolgd door een vlucht uit Conakry. De eerste vluchten op Zaventem vertrokken om 6 uur, naar Lissabon, en om 6.05 uur naar Malaga.

Het risico op verstoord vliegverkeer is echter nog niet volledig van de baan, omdat de luchtverkeersleiders die in stand-by moeten opkomen, nog staken. Bij een onderbezetting op de werkvloer kunnen er dus nog problemen ontstaan.

Op de luchthaven van Luik zullen er volgende nacht niet genoeg mensen zijn om de volledige dienst te waarborgen, zegt Dominique Dehaene, de woordvoerder van skeyes. Daarom zal de oostelijke sector van het Belgische luchtruim een tijdlang gesloten worden. “Dit heeft tot concreet gevolg dat er van 1.30 uur tot 4.00 uur geen vluchten zullen kunnen plaatsvinden van en naar de luchthaven van Luik”. ‘s Nachts vinden er op die luchthaven veel cargovluchten plaats.

Photo News

Werkdruk

ACV diende begin februari een stakingsaanzegging in bij Skeyes omwille van een resem problemen, waaronder onderbezetting en hoge werkdruk. VSOA deed begin deze week hetzelfde. De bonden vonden de waarschuwingsacties wel op hun plaats, als signaal omdat de voorstellen van de directie “ruim onvoldoende, zelfs lachwekkend” zijn, dixit de christelijke vakbond.

De directie van het bedrijf reageerde gisteren met onbegrip op de acties, terwijl het sociaal overleg nog loopt. Ze wees er ook op dat ze niet kan ingrijpen zolang er geen minimale dienstverlening is bij stakingen. Zo’n minimale dienstverlening stond in het regeerakkoord en er werden meer dan drie jaar geleden gesprekken over opgestart, maar die vielen nadien stil. Binnenkort zou het punt wel opnieuw op de agenda staan van het sociaal overleg.

De directie van Skeyes heeft de vakbonden nu uitgenodigd om morgen opnieuw rond de tafel te zitten. Een nieuwe vergadering was normaal pas maandag gepland.




7 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Bruno Meurs

    Vertrek meer dan 20 keer/jaar vanuit Zaventem. Overweeg om te vertrekken vanuit Düsseldorf. Laat ze maar hun job naar de maan staken.

  • patrick morel

    Hoe doen ze dat in Heathrow waar ze per jaar meer dan 3 keer zoveel passagiers/vliegbewegingen verwerken. Misschien hebben ze daar geen zulk een overbeschermde en verwende bende vakbonds/verkeersleiders. Ik zeg altijd als je niet tevreden en gelukkig bent op je werk, verander van werk, er zijn genoeg vacatures.

  • Jean De Grande

    Allemaal vracht vluchten veronderstel ik, want ik kan me niet voorstellen dat er nog iemand dom genoeg is om in dit stakerslandje een vlucht te boeken.

  • luc verriest

    De zoveelste gijzelingsactie van deze luchtverkeersleiders! Schaamteloos en degoutant!

  • Fons Casteels

    De reden waarom ze maar twee uur per luchthaven staken, is simpel: door eerdere stakingen hebben ze bekomen dat stakingen van minder dan twee uur "sociale acties voor overleg" zijn. En dan moeten ze geen officiële stakingsaanzegging indienen zodat hun loon normaal wordt uitbetaald. Even rekenen: 33 Euro stakingsvergoeding per dag tegenover (snel gerekend) 400 Euro loon per dag.