Liefkenshoektunnel bijna verzadigd door toenemende verkeersdrukte

De Liefkenshoektunnel.
photo_news De Liefkenshoektunnel.
De Liefkenshoektunnel heeft voor het eerst in een jaar tijd meer dan 10 miljoen voertuigen verwerkt. Dat bericht Gazet van Antwerpen vandaag. Ten opzichte van 2016 gaat het om een stijging met 12 procent of 1,1 miljoen voertuigen. "We zitten nu echt aan de verzadiging", zegt operationeel manager Marc Persoon.

"De tunnel, geopend in juli 1991, was berekend op maximaal 40.000 voertuigen per dag. Daar schommelen we nu rond", zegt Persoon. Op woensdag 22 november - de dag van het siliconenincident op de Antwerpse ring - werd met 52.458 voertuigen de hoogste verkeersstroom ooit waargenomen. "Zowel voor de personenwagens (31.765) als voor de vrachtwagens (20.693) ging het om een absoluut dagrecord."

Tolvrij

In 2017 werd de Liefkenshoektunnel ook bijna dubbel zo vaak tolvrij gemaakt als het jaar voordien. Er werd afgeklokt op 115 uur en 40 minuten, terwijl het in 2016 nog om 60,5 uur ging. "Het siliconenincident zat daar voor de volle 24 uur tussen", aldus Persoon. Het aantal voertuigen dat in de tolvrije uren omreed via de Liefkenshoek is overigens meer dan verdubbeld: in 2016 nog 92.359, vorig jaar 205.046.




13 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Jeroen De Schepper

    d'r zijn er toch een paar die niet zo goed kunnen lezen hier: bijna verzadigd, dwz, maak hem tolvrij en het is helemaal om zeep, dus dit is helemaal geen oplossing!

  • Dan Midden

    Dus tunneltje brengt >50 miljoen per jaar op aan tolgeld dus reken vlot op 40 miljoen winst! Investeer dit bedrag eens in een extra tunnel tussen het fort van sint filips en de afgebroken kolencentrale te Kallo zodat er nog meer verkeer van linkeroever naar rechteroever kan! De wegen liggen er al, enkel een tunnel moet gebouwd. Het fort is extreem vervuild en dient toch compleet afgegraven te worden waardoor groot deel van het gat voor de tunnel al klaar is!

  • Jean Marc

    De tunnel moest al jaren tolvrij geweest zijn.dan moesten we niet allemaal staan drummen aan de kennedy.en oja.ik zelf ben ook chauffeur en rij ong 100000km per jaar enkel in belgie en ben verplicht om ieder jaar opleiding te volgen. Wie heeft hier meest ervaring? Hoogtijd dat opleiding ook verplicht is voor autos,want het is soms schrijnend van wat ik allemaal zie iedere dag van sommige automobilisten

  • Jean Marc

    Tis altijd hetzelfde. De vrachtwagens krijgen altijd van alles de schuld.kijk eens deze week.amper file,amper ongevallen. En hoe komt dat denk je? Omdat die meeste autpmobilisten nu nog in verlof zijn!

  • Christel Zaman

    De liefekenshoektunnel had al lang Tolvrij moeten zijn en dat ze het geld halen uit een wegenvignet voor buitenlandse voertuigen zoals al onze buurlanden. De liefkenshoektunnel zou dan nog meer gebruikt worden en Antwerpen heeft minder overlast.