Lidl zit verveeld met gefotoshopte kerk op verpakking: "We hebben niemand willen schofferen"

De kruisen op de koepels zijn op de verpakking van Lidl niet te zien.
Lidl / Photonews De kruisen op de koepels zijn op de verpakking van Lidl niet te zien.
"Het is nooit de intentie geweest van Lidl om iemand te schofferen. We vermijden het gebruik van religieuze symbolen op onze verpakking om alle neutraliteit te behouden. Als dit anders ervaren wordt, willen we ons hier oprecht voor excuseren."

De excuses komen van Isabelle Cobrandt, woordvoerster van Lidl-België, naar aanleiding van de ophef over de verpakking van enkele producten in het kader van de Griekse actieweek bij de supermarktketen, waarover verschillende media gisteren al berichtten. Het gaat om een foto op producten uit het Eridanous-assortiment, zoals moussaka en halloumi-kaas. Op de foto staan bekende blauwe koepels van een wit kerkgebouw op het Griekse eiland Santorini afgebeeld. Maar de kruisen op de koepels zijn via fotoshopping weggehaald.

De kruisen op de koepels zijn op de verpakking van Lidl niet te zien.
Lidl De kruisen op de koepels zijn op de verpakking van Lidl niet te zien.

"Lidl is van oorsprong een Duits bedrijf, maar is intussen actief in 35 landen, van de Verenigde Staten tot Slovenië", zegt Colbrandt. "De verpakkingen van onze producten worden gemaakt door onze internationale afdeling. De regel is dat alle religieuze symbolen worden weggehaald om zo neutraal mogelijk te zijn, juist omdat we niemand voor het hoofd willen stoten. We begrijpen dat aanhangers van de Grieks-orthodoxe of de christelijke religie hierdoor misschien geschokt zijn, maar het was dus geenszins onze bedoeling om wie dan ook te schofferen."

Als we dat toch zouden gedaan hebben, bieden we onze verontschuldigingen aan. We vinden neutraliteit heel belangrijk, net omdat we iedereen in onze winkels welkom willen heten, ongeacht huidskleur, nationaliteit of religie", aldus nog Cobrandt.



thinkstock

De regel is dat alle religieuze symbolen worden weggehaald om zo neutraal mogelijk te zijn, juist omdat we niemand voor het hoofd willen stoten

Isabelle Cobrandt



12 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Joost Hemmen

    Ach koop tot alles bij appie

  • patricia peeters

    Dit is een laffe houding van lidl, het zal hen klanten kosten.

  • Geert Heylen

    Alles werkt altijd maar in één bepaalde richting... De positieve discriminatie van het multiculti horror sprookje.

  • Zjeppe Fierens

    In de lidl in onze buurt hoor je amper nog Nederlands praten...

  • André Delanghe

    De kruizen horen bij de kerken. Wat heeft die geniaal marketing expert gedacht? Ik zou ook hoofddoeken weg willen zien, maar daar doet Lidl niks. Waarom? Is die marketing coördinator moslim?