Leuven vraagt bemiddeling gouverneur in 'grensconflict' met Bierbeek over sluipverkeer

Bierbeek gaat gebukt onder het verkeer.
PATRICK VERTOMMEN Bierbeek gaat gebukt onder het verkeer.
Leuven vraagt Vlaams-Brabants gouverneur Lodewijk De Witte te bemiddelen in een conflict met buurgemeente Bierbeek over de aanpak van sluipverkeer. Dat heeft Leuvens mobiliteitsschepen David Dessers (Groen) gezegd tijdens de gemeenteraad. 

Het stadsbestuur neemt het niet dat Bierbeek een tweetal weken terug eenzijdig besliste om in enkele grensstraten vanaf september met ANPR-camera's het doorgaand verkeer tijdens de spitsuren sterk te beperken.
Bierbeek wil met de maatregel de betrokken lokale wegen, die enkel bedoeld zijn voor lokaal bestemmingsverkeer maar waar dagelijks meer dan 4.000 wagens passeren, terug leefbaar en veiliger te maken.
Enkel de inwoners van de eigen gemeente en aanpalende straten van Lubbeek en Kessel-lo zouden nog mogen passeren. 

Mede door de rioleringswerken die even verderop aan de Ganzendries in Pellenberg (Lubbeek) in augustus van start gaan, vreest het Leuvense stadsbestuur dat heel wat sluipverkeer tussen de Tiense- en Diestsesteenweg voortaan deelgemeente Kessel-lo zal aandoen. 

"We geven de voorkeur aan dialoog en willen dat de gouverneur mee helpt een oplossing te zoeken die zowel voor Leuven, Bierbeek als Lubbeek aanvaardbaar is. Voor het geval Bierbeek toch doorzet, wordt momenteel een juridische actie tegen de beslissing voorbereid. Als de ANPR-camera's effectief geplaatst worden, dan zullen wij even verderop in Kessel-lo, meer bepaald in de Zavelstraat, Heidebergstraat en Plattelostraat, eveneens dergelijke camera's plaatsen om ervoor te zorgen de woonbuurten in deze deelgemeente niet de dupe worden van het verhaal", aldus Dessers. 




36 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Degeest Etienne

    Ik wil gewoon even opmerken, ben een dagelijkse busgebruiker van en naar het werk via Diestsesteenweg, waar ik met de snelbus via de busstrook vlotjes het station bereik, terwijl naast ons de één-persoon-wagens stilstaan. Idem Tiensesteenwe. Vraagt dit geen mentaliteitswijziging. Ook heeft men het reeds een week in de Dorpsstraat mogen ondervinden naast de school: file vanuit Leuven.i Kerkom is slimmer, van vandaag op morgen geen zwaar verkeer meer, rij door Lubbeek, via Terkeyen en Dorpsstraat

  • Degeest Etienne

    Ik wil gewoon even opmerken, ben een dagelijkse busgebruiker van en naar het werk via Diestsesteenweg, waar ik met de snelbus via de busstrook vlotjes het station bereik, terwijl naast ons de één-persoon-wagens stilstaan. Idem Tiensesteenwe. Vraagt dit geen mentaliteitswijziging. Ook heeft men het reeds een week in de Dorpsstraat mogen ondervinden naast de school: file vanuit Leuven.i Kerkom is slimmer, van vandaag op morgen geen zwaar verkeer meer, rij door Lubbeek, via Terkeyen en Dorpsstraat

  • Patrick Goebel

    En waarvoor betaal ik verkeersbelastingen, om dan 20km te moeten omrijden voor het milieu. En als je nu in zo een straat moet zijn om iets te gaan halen??? Wat een land is dat hier aan het worden!

  • Desire VD Goede

    Karel, dat de expressweg niet doorgetrokken is moet je niet te ver zoeken. Welke partij had het toen voor het zeggen en welk gebouw (met heel veel grond rondom) ligt op dat tracé? Die piste mogen ze terug oppikken. Aan de andere kant, wie gaat het meest afzien van de anpr blokkades? Juist, de mensen die beneden in Lovenjoel wonen want dan gaat al het verkeer langs Pellenberg komen en in Lovenjoel gaat die file (met alle uitlaatgassen erbij) voor de lichten staan.

  • KAREL SEGERS

    Ik heb in de jaren 70 gebouwd in de Panoramalaan. Toen was het nog open veld. Naarmate het verkeer drukker werd als sluipweg tussen Diestse- en Tiensesteenweg werd er toen een voorstel gelanceerd om,na het aanleggen van de Meerdaalboslaan , deze door te trekken tot de Diestsesteenweg. Alle problemen hadden dan opgelost geweest maar Leuven en een aantal politici heeft dit concept toen in de prullenmand gegooid. Ondertussen sluit Leuven zelf diverse straten af voor doorgaand verkeer. Karel Segers