Ga naar de mobiele website
^ Top

Leuven huldigt gerenoveerd Rector De Somerplein in

Archiefbeeld omstreden opgravingswerken
Archiefbeeld omstreden opgravingswerken
In het centrum van Leuven is vanmiddag het gerenoveerde Rector De Somerplein (het voormalige Fochplein) na twee jaar werken ingehuldigd. Het plein kreeg een complete facelift met als opvallende elementen de bouw van een ondergrondse bewaakte fietsenstalling voor 560 fietsen en de opdeling van bushaltes in een halte richting station op het plein en eentje richting UZ Gasthuisberg op het Margarethaplein.

Schepen Dirk Robbeets (sp.a) wees erop dat de fietsenparking met zijn herstelplaats, bewaking, etagerekken, gekoelde lockers en toiletten zijn gelijke niet kent in Vlaanderen. Aan de zuidelijke kant van het plein werd een grote voetgangerszone gecreëerd met de trappen naar de parking als zitplaats. Ook het standbeeld "Fonske" kreeg een nieuwe plaats op het plein.

Belangrijkste halte
Met op werkdagen dagelijks 17.000 reizigers die op- en afstappen is dit plein een van de populairste Lijn-haltes in Vlaanderen. Als antwoord op de kritiek op de vele bussen in het stadscentrum en langs dit plein wees Francy Peeters, directeur van De Lijn Vlaams-Brabant, op het verlies van 9 procent reizigers in de zone-Leuven in de periode dat de bussen wegens de werken moesten omrijden. "Hieruit blijkt de nood aan deze halte. Ook handelaars waren vragende partij."

Twee jaar werk
Rond dit plein was in Leuven de afgelopen twee jaar veel te doen. Burgemeester Louis Tobback had scherpe kritiek op de kostprijs en duur van de archeologische opgravingen. Ook de naamsverandering van Fochplein tot Rector De Somerplein werd niet door iedereen gesmaakt. De kostprijs van deze werken bedraagt 5,5 miljoen euro waarvan de stad 2,4 miljoen euro, De Lijn 1,2 miljoen euro, de EU 1,2 miljoen en Vlaanderen 0,6 miljoen betaalt.

Protest
De Leuvense afdeling van Open Vld bleef vandaag afwezig bij de inhuldiging van het gerenoveerde Rector De Somerplein uit protest tegen het feit dat het stadsbestuur dit plein midden in het stadshart "verminkte tot een viaduct voor de passage van 1.400 bussen per dag".

"Dit mooie plein wordt voortaan gedomineerd door beton, een diepe put met fietsenstalling, veel trappen en één groot busstation", aldus lijsttrekker Rik Daems. Open Vld wijst er ook op dat de naamsverandering van dit plein - het noemde vroeger Maarschalk Fochplein - begin dit jaar doorgevoerd werd zonder inspraak van de bevolking. "Burgerparticipatie is jammer genoeg ver te zoeken in Leuven", aldus Daems.

Geldrovend
 De partij is ook niet te spreken over de kostprijs van de bewaakte fietsenstalling. "Voor het beheer van de ondergrondse ruimte betaalt de Leuvense belastingbetaler jaarlijks 483.000 euro. Dus maandelijkse een kost van 40.000 euro... om 550 fietsen te bewaken".



Heb je even?

Sluiten

Wij zijn erg benieuwd naar je eerste indruk van de nieuwe HLN website. Heb je een minuutje tijd om enkele vragen te beantwoorden?

Meld een bug