Leerlingen voelen zich beter en presteren beter in interculturele scholen

Illustratie
Shutterstock Illustratie
Leerlingen voelen zich beter thuis op school naarmate ze er meer interculturele schoolcultuur waarnemen, ze zijn ook meer gemotiveerd en presteren beter voor de vakken wiskunde en Nederlands. Dat blijkt uit onderzoek aan de KU Leuven in tien secundaire scholen die in september 2018 in een traject stapten om hun schoolcultuur meer intercultureel te maken.

De resultaten, die vrijdag werden bekendgemaakt tijdens een studiedag over School zonder Racisme in Anderlecht, bevestigen die van een eerdere grootschalige studie van het Centrum voor Sociale en Culturele Psychologie van de KU Leuven naar het diversiteitsbeleid van 66 Vlaamse scholen. Hieruit bleek dat scholen met oog voor diversiteit de prestatiekloof tussen leerlingen doen krimpen en dat dit deels kan verklaard worden doordat leerlingen zich beter thuisvoelen op scholen die de diversiteit erkennen en omarmen. Het effect werd zowel bij leerlingen mét als zonder migratieachtergrond vastgesteld.

Ook uit een nulmeting (voor de start van het veranderingstraject) bij de tien scholen door hetzelfde Leuvense onderzoekscentrum blijkt dat leerlingen zich meer thuis voelen in scholen met interculturele praktijken. Dat is minder het geval als de nadruk ligt op het aanpassen aan de Vlaamse en/of Belgische cultuur. Hetzelfde blijkt voor de mate waarin leerlingen gemotiveerd zijn op school en deze zien als een "faire omgeving" waarin de regels voor iedereen gelden. Hoe meer ze gemotiveerd zijn en des te minder discriminatie ze ervaren des beter ook de zelfgerapporteerde schoolresultaten voor wiskunde en Nederlands.




4 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Patrick Trienpont

    En als je dat niet gelooft, maken ze u wel wat anders wijs ...pff

  • Sandra Peeters

    En op welke leeftijd dan en bij welke groep? Want ik moet al iets te lang en vaak vanuit mijn omgeving horen hoe meisjes constant belaagd worden, zich niet meer veilig voelen... zelfs beveiliging vragen want op de school hoeven ze niet te rekenen. Moet er geen tekening bij maken door wie en hoe ze belaagd worden. Enquêtes maken geen realiteit. Les 1, de enige statistiek die je mag geloven is diegene die je zelf maakt. Effectief hoe les statistiek start hé. Maar linkse propaganda is ok blijkbaar.

  • Marc Casier

    Ja, ze kunnen moeilijk openlijk verklaren dat ze slechter presteren. Dan hebben ze 100% zeker, een klacht wegens racisme aan hun broek!

  • Gino Denil

    Gelukkig komt het van de KU Leuven en niet van de VUB of RUG. Want dan werd het weer afgedaan als onderzoek van linkse universiteiten. Het gaat dus wel regelrecht in tegen de visie van de het VB/N-VA op onderwijs en het gepresenteerde beleid van Weyts.