Langste tunnel van het land gaat vanaf morgen twee maanden volledig dicht

Marc Baert
De Brusselse Leopold II-tunnel wordt morgen om 22 uur volledig afgesloten voor het verkeer. Voor de tweede zomer op rij gaat de tunnel dag en nacht dicht om tijdens de rustigere zomermaanden de renovatie verder te zetten. Op 2 september gaat de langste tunnel van het land opnieuw open.

Buiten de zomermaanden wordt er enkel 's nachts gewerkt en dus is de vakantieperiode de gelegenheid om enkele ingrijpende werken door te voeren. De volledige rijweg wordt uitgebroken en vernieuwd en gelijktijdig worden de stoepen gerenoveerd. De riolering wordt aangepast, er komt een nieuwe waterleiding voor de brandweer en de hoogspanning en ventilatie worden vervangen. Tenslotte wordt ook de renovatie van de plafonds verdergezet.

De werken veroorzaken mogelijk heel wat verkeershinder, want dagelijks gebruiken in elke richting 40.000 automobilisten de Leopold II-tunnel, die een van de belangrijkste in- en uitvalswegen naar en van het centrum van Brussel is. Daarom stelt Brussel Mobiliteit enkele oplossingen voor. Vanuit het noorden is er een alternatieve route via de A12 en vanuit het zuiden kan dat via de Industrielaan in Anderlecht. Op de Keizer Karellaan komt er een beveiligd tweerichtingsfietspad tussen de Zelliksesteenweg (N8) en Leopold II-tunnel. Daarnaast zullen de NMBS, de MIVB en De Lijn hun capaciteit en frequenties verhogen.

Om het verkeer in de zone rond de tunnel vlot te laten verlopen zijn er nog enkele begeleidende maatregelen. Rond het Elizabethpark wordt eenrichtingsverkeer ingevoerd met één rijstrook voor auto's in wijzerzin en één voor bussen, hulpdiensten en motorrijders in tegenwijzerzin. Aan Sainctelette worden twee uitritten geschrapt om te vermijden dat weggebruikers elkaar blokkeren.

Meer informatie op de website van Brussel Mobiliteit.

belga
persinfo



6 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Angelo Cabooter

    Het is wel eens nodig om de tunnel grondig te renoveren. Hopelijk vervangen ze de verlichting door LED verlichting.

  • Jeanke Tibo

    Brussel is wel belangrijk voor de Vlamingen. Het is de EU hoofdstad en biedt zeer veel werkgelegenheid aan heel veel Vlamingen. Stel dat Antwerpen hoofdstad van Vlaanderen wordt, stelt ook niet echt veel voor...

  • Julien Van Cortenberg

    In China doen ze dit op een week ! Ze zetten daar honderden arbeiders in en de werken gaan daar zeer vlot en gecoördineerd. Iedereen weet wat gedaan. Maar hier zie je een werkman en een paardenkop met schop en houweel

  • Marc De Vos

    Zo een trage werken kan alleen maar in België. Ik schaam mij echt om Belg te zijn.

  • paul lemmens

    breng Vlaamse ministeries naar de centrumsteden en een goed openbaar vervoer dan los je het probleem Brussel op . Brussel is niet belangrijk voor de Vlamingen kost veel geld en energie met weinig Vlamingen