Kwart meer pv's bij De Lijn door Mobib-kaart

Een Mobib-pas die wordt gescand. Archieffoto.
BELGA Een Mobib-pas die wordt gescand. Archieffoto.
De Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn heeft vorig jaar net geen 100.000 processen-verbaal uitgeschreven, maar liefst een kwart meer dan het jaar voordien. Dat melden de Gazet van Antwerpen en De Standaard vandaag.

De invoering van de Mobib-kaart, die verplicht gescand moet worden bij het opstappen, is de oorzaak bij uitstek. "In 2017 is vooral mondeling verwittigd", zegt woordvoerster Sonja Loos. "In 2018 werden in totaal 23.873 pv's opgesteld voor het niet scannen op onze voertuigen."

Een opvallende uitzondering is Vlaams-Brabant. "In Vlaams-Brabant maken reizigers vaak gebruik van zowel De Lijn als de MIVB. Daardoor zijn zij al langer vertrouwd met het scannen", zegt Loos.

Een pv betekent niet automatisch een boete. Wie in twaalf maanden tijd één keer vergeet te valideren, krijgt een pv zonder boete.

Druk Antwerps stadsnet

Stelden de controleurs in 2017 in totaal 76.155 pv's op, dan steeg dat aantal vorig jaar tot 96.015 (+26,1 procent). De sterkste stijging was er in de provincie Antwerpen (+63,4 procent), gevolgd door Limburg (+56,1 procent). Het drukke Antwerpse stadsnet compenseert ruimschoots een forse daling met een vijfde (van 8.205 naar 6.518 pv's) in Vlaams-Brabant.

De Mobib-kaart van Hilde Crevits. Archieffoto.
Belga De Mobib-kaart van Hilde Crevits. Archieffoto.



12 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Myrthe Wouters

    Bij mij werkt die mobib kaart meer niet dan wel , meestal als ik die scan komt er een rood kruis op ook al heb ik die paar dagen voordien nog verlengd

  • FRANKY VANDERHOVEN

    En hoeveel keer werkt dit systeem niet..dan zegt de chauffeur loop maar door...wie heeft het dan aan zijne rekker?....dan nog maar te zwijgen over die controleurs...die zijn ook alles behalve ABVV ( Alles Behalve Vriendelijk Vandaag)

  • Angelo Cabooter

    Ik scan mijn kaart altijd bij het opstappen, maar sommige scanners werken niet bij andere mensen, of dat de kaart zelf niet goed werkt.

  • Fred De Meulemeester

    In Vlaams Brabant kijken ze naar de vervaldatum! Als uw kaart geldig is gaan ze niks zeggen of doen... Je kan trouwens niet scannen bij elke overstap maar pas een uur na vorige scan, anders weigert het toestel gewoon te scannen en dan kijken ze naar... Jawel, de vervaldatum vd kaart en niet de rit.

  • Luc Deville

    De Lijn van de beste vervoersmaatschappij op ongeveer 10 jaar met voorsprong de slechtste van België. Halte aankondiging, informatie bij omleidingen enz veel beter bij de andere busmaatschappijen. De Lijn gaat zienderogen achteruit de andere maatschappijen waaronder zelfs de NMBS gaat stapje voor stapje langzaamaan vooruit.