Kwart meer motorrijders, maar kwart minder ongevallen

thinkstock
De voorbije tien jaar zijn er 24 procent minder ongevallen met motorrijders gebeurd, hoewel er 28 procent meer motorrijders op onze wegen rijden. Zowel motorrijders als automobilisten zijn nu voorzichtiger, de tweewielers en bijhorende uitrusting veiliger.

Het zijn twee opvallende tendensen die naar voren komen uit een nieuwe analyse van veiligheidsinstituut Vias. Vorig jaar waren er in ons land 476.178 motorfietsen ingeschreven, een stijging van 28 procent in vergelijking met 2007. Toch is het aantal letselongevallen met motorrijders in dezelfde periode met een kwart gedaald. De veiligheid van motorrijders is er dus stevig op vooruitgegaan. Dat gaat voor alle duidelijkheid over zwaardere machines en dus geen scooters van 50cc. Vorig jaar gebeurden er iets minder dan 3.000 letselongevallen met motorrijders, 8 per dag. Nog steeds niet weinig, maar wel duizend minder dan een decennium eerder. Enkel in Brussel werd er een vijfde meer ongevallen genoteerd, daar wint de motor dan ook het sterkst aan populariteit als alternatief voor de wagen.

"Een belangrijke reden voor de toegenomen veiligheid is de gewijzigde rijopleiding", zegt Vias-woordvoerder Stef Willems. "Vroeger kon je als jonge gast snel de weg op met een zware brommer, tegenwoordig kan je pas vanaf 24 jaar het motorrijbewijs A zonder beperkingen halen. Leerlingen moeten ook langer les volgen bij een rijschool." Dat verklaart ook mee waarom de gemiddelde motorrijder steeds ouder wordt.

Snelheidspiraten

De opleidingen zelf zijn veel praktijkgerichter geworden, zegt Pieter Ryckaert, hoofdredacteur van het magazine 'Motorrijder'. "Kijktechniek is de eerste stap om goed met de motor te kunnen rijden. Toen ik 18 jaar geleden mijn rijbewijs haalde, had niemand me dat geleerd. Vandaag is dat een belangrijk onderdeel van de opleiding." Ook extra cursussen, bijvoorbeeld bij het begin van de lente, worden steeds populairder. Willems: "Zondag is het 'Dag van de Motorrijder' en kan je op verschillende locaties in het land je vaardigheden nog eens opfrissen. We merken dat zulke initiatieven steeds meer volk lokken." Volgens Ryckaert zijn er ook steeds minder snelheidspiraten op twee wielen. "Net zoals automobilisten duwen ook de meeste motorrijders hun gaspedaal minder diep in, met dank aan de extra snelheidscontroles."

Niet alleen motorrijders zelf zijn bewuster met veiligheid bezig, ook automobilisten passen meer op hun tellen. Dat is van tel, want in dertig procent van alle ongevallen merkt een andere weggebruiker de motorrijder niet op. "Meer dan vroeger houden autobestuurders in een file genoeg ruimte vrij tussen de linker- en middenrijstrook en zullen ze minder bruusk van vak veranderen", vertelt Ryckaert. "Vooral pendelaars die dagelijks de weg op gaan, letten daar goed op. Op een werkdag de file naar Brussel trotseren is geen probleem, maar in het weekend richting kust is het veel gevaarlijker."

Airbags

"Een ander aspect is de beschermende kledij. Aangepaste kleding is meer ingeburgerd. Fabrikanten zetten ook in op speciale motorjeans die je een hele dag kan dragen, maar toch bescherming biedt op de weg. Een val staat dus niet langer per definitie gelijk aan een letsel. Ook de motoren zelf worden veiliger: nieuwe moeten verplicht over ABS beschikken, bandentechnologie gaat erop vooruit, tractiecontrole komt vaker voor en ook airbags vinden hun weg naar de motor." Ten slotte wijst Ryckaert nog op de infrastructuur. Zo worden sommige vangrails onderaan nog met een opvangsysteem uitgerust, zodat een motorrijder er niet zomaar onder door schuift.

Wil dit alles nu zeggen dat een motor erg veilig is? Helaas. Motorrijders blijven nog altijd het meest betrokken bij dodelijke ongevallen. Op 1.000 letselongevallen sterven er 28 motorrijders, 19 voetgangers, 11 automobilisten en 8 fietsers.




10 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Steve Van der Vekens

    Ja, en volgend jaar een kwart minder motorrijders maar een kwart meer ongevallen. En zo is het elk jaar iets. Eigenlijk willen ze begin deze lente reclame voor moto’s maken. Hln strijkt daar premie’s voor op.

  • Bob Boomer

    Er zijn 2 groepen motorrijders! -1 zij die tegen de grond al hebben gelegen. - 2 zij die nog tegen de grond zullen gaan. Hopelijk zonder letsels of ernstige schade.

  • Ton Erden

    Klopt kijken en aangepaste snelheid een plezier om met de motor te rijden Nu nog de autobestuurders en de Bestebusje dezelfde tactiek toepassen en we komen nog verder Als ik 120 rij op de snelweg rijden er zo kort achter mij te foeteren om mij voorbij te steken Gebeurt het niet snel genoeg dan snijden ze jou de weg af Vaak zou ik een politieagent willen mee nemen met een volle doos stylos

  • Max Maximus

    Misschien goed dat startende motorrijders niet onmiddelijk met zware motoren kunnen rijden,maar waarom kan een 18 jarige dan wel een wagen besturen met onbeperkte PK's???

  • guy perain

    ''kwart minder ongevallen''?? Is ook niet moeilijk...Je kan bijna nergens nog deftig rijden!!