KU Leuven wil kijken naar rapport van secundair onderwijs bij studiekeuze

Luc Sels, rector van de KU Leuven.
Belga Luc Sels, rector van de KU Leuven.
De KU Leuven wil dat de studiekeuze gekoppeld wordt aan de resultaten in het secundair onderwijs. "In combinatie met een verplichte ijkingsproef kun je een duidelijker signaal geven over slaagkansen", zegt rector Luc Sels maandag in de Mediahuiskranten.

Jongeren doen te lang en langer dan vroeger over hun studies, ondanks intensere studiebegeleiding. Daarom wil Sels verplichte ijkingsproeven in alle richtingen combineren met andere voorspellers, met name studieresultaten in het secundair onderwijs en de mate waarin een vooropleiding voorbereidt op universitaire studies. 

"Als een behaald percentage in het middelbaar onderwijs niet voldoende is voor een universitaire opleiding, dan moeten we dat signaal durven te geven", vindt de rector.
De open studiekeuze blijft wel bestaan. "De studenten beslissen nog altijd zelf", zegt Sels. "Maar we willen ze breder informeren en begeleiden. Je kunt gewoon empirisch vaststellen wat de slaagkans is van iemand die uit humane wetenschappen komt en industrieel ingenieur wil studeren.”

Ook een verplichte ijkingsproef is cruciaal. "Studenten die een onvoldoende halen voor zo'n proef, moeten de juiste conclusies trekken, namelijk dat ze zich héél hard zullen moeten inspannen of zich misschien beter oriënteren naar een andere academische richting of professionele bachelor aan de hogescholen."

De rector wil ook kijken naar de studeerbaarheid van bepaalde vakken. "Als je vakken hebt met erg lage slaagcijfers voor studenten die verder een mooi parcours rijden, dan moet de opleiding zich de vraag durven stellen of het vak wel goed ingebed zit in het programma."

De universiteit wil daarnaast ook minder evaluaties in de examenzittijd alleen en kiest voor meer permanente evaluatie in het eerste semester.




20 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Raoul Rouma

    Maak de lessen interessanter en zoek leerkrachten die de jeugd begeesteren. Veel oude knarren die daar staan tegen hun zin maar enkel om den brode maken dat niemand echt geintresseerd is en dit vertaald zich in hun punten. Bekijk die en vergelijk die met andere lesgevers voor de gelijke vakken en dan zal U veel duidelijk worden.

  • Christian Alex

    Larie. Hoe gaat de universiteit om met hoogbegaafden?

  • Claudia Rosseel

    75% in de ene school is niet 75% in de andere school. Hoe kunnen ze dat nu vergelijken en daar nog eens op voortbouwen ook?

  • Gino Denil

    Heb al veel briljante jongeren geweten met slechte cijfers in het SO. Gewoonlijk vervelen ze zich steendood. Soms krijgen ze ook nog rancuneuze of jaloerse leerkrachten tegen zich. Als ze dan in het hoger of universitair onderwijs komen in een zelf gekozen richting die hen boeit bloeien ze plotseling open.

  • Peter Janssens

    Dus de leeftijd waar de meeste jeugd het het moeilijkste heeft met zichzelf en zijn/haar plaats in de maatschappij gaan ze de toekomst van die persoon laten bepalen? Dit is te belachelijk voor woorden.