Kritisch rapport over Belgisch luchtvaartbeleid : "Vliegroutes werden aangepast op basis van dubieuze criteria"

Illustratiebeeld
BELGA Illustratiebeeld
De routes waarlangs vliegtuigen vertrekken en landen op Brussels Airport zijn de voorbije twee decennia "vaker dan normaal aangepast". Al te vaak gebeurde dat op basis van "dubieuze criteria", en zonder de impact die de aanpassing zou hebben op overlast voor omwonenden grondig te analyseren. Dat schrijven De Standaard en Le Soir naar aanleiding van een nieuw rapport over het luchtvaartbeleid van ons land. 

Het rapport is van de hand van het Franse adviesbureau Envisa en moest de problematiek van de geluidsoverlast rond de luchthaven van Zaventem 'objectiveren'. Het kwam er in opdracht van minister van Mobiliteit François Bellot, die door de Brusselse rechtbank verplicht werd zo'n studie te laten maken. Het vonnis kwam er in de nasleep van de plannen van het Brussels Gewest om luchtvaartmaatschappijen die de lokale geluidsnormen overschrijden, te beboeten.

Talrijke kwaaltjes
Het eerste deel van die 'objectivering' is afgerond. Het werd een waslijst van de vele kwalen die het Belgische luchtvaartbeleid de voorbije jaren parten hebben gespeeld. Zo is er kritiek op de macht die de ministers van Mobiliteit hebben om in te grijpen in de vliegroutes. Dat zijn operationele beslissingen die in veel andere landen genomen worden door administraties, klinkt het. 

Het gevolg is dat veel aanpassingen in België gebeuren op een arbitraire manier, vooral gebaseerd op onvrede van omwonenden en zonder grondige analyse van de bredere impact. Ook de rechtbank in België grijpt volgens het rapport op een arbitraire manier in, zonder onderzoek naar de globale impact. 

Belgisch beleid

Evenmin komt de verdeling van bevoegdheden in België het luchtvaartbeleid ten goede. "Er is geen nationaal beleid voor een van de belangrijke strategische economische sectoren in België", concluderen de onderzoekers. Daarnaast wordt er slecht samengewerkt.

Tot slot krijgt ook Vlaanderen een veeg uit de pan, met "een ­falend" beleid van ruimtelijke ordening, dat ongepaste ontwikkelingen' rond de luchthaven toeliet".




15 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Whitefoxie Whitefoxie

    In het weekend is Brussel de pineut, en de vlamingen ten zuiden van Brussel. Niet, ik herhaal NIET de vlamingen elders. Dus niet klagen over de Brusselse politiek.

  • Frank Vekemans

    Het plan van de Waalse politiekers begint resultaat op te leveren. Zij doen er alles aan Zaventem in een slecht daglicht te stellen en zo de luchthaven van Charleroi, of moeten we zeggen Brussels South, te promoten zodat alle luchthavenverkeer naar Wallonie word afgeleid. Het plan van Magnette en de anderen lijkt te lukken

  • Chris Vandeneede

    Wij wonen 30 km van de luchthaven, maar omdat alle vluchten naar het noorden moeten vliegen krijgen wij ze allemaal recht boven onze huizen met veel lawaai en je kan alle letters lezen. Heeft niks met ruimtelijke ordening te maken en alles met NIMBY van Brussel en Wallonie en onze politici zonder motivatie voor het welzijn van hun burgers.

  • rik lagrou

    Toen regering Deheane besliste om zaventem te vernieuwen moesten deze verplaatst hebben nu zal steeds problemen zijn De verschillende Regio zijn zo verschillend geworden dat elkaar stokken in wielen steken Ene zonnepanelen +verplicht sorteren ander vrijblijvend zelfs ontmoedigen Wat wil dan met luchthaven?Lawaai-norm zo streng maken dat anderen last moeten dragen ?

  • piet devlieger

    Nieuw is dit niet. Blijkbaar liet indertijd J-L De Haene een paar vliegroutes veranderen om thuis minder lawaai te hebben. 'Hij loste de problemen op zodra ze er waren' niet gespeend van enig eigenbelang.