Kris Peeters: "Laat motards op busstrook rijden"

Kris Peeters in zijn motoruitrusting.
Photonews Kris Peeters in zijn motoruitrusting.
Vicepremier en motorrijder Kris Peeters (CD&V) wil motards op busstroken laten rijden. Zo wordt de motor aantrekkelijker en zullen de files afnemen, klinkt het.

Volgens de letter van de wegcode mogen ­motorrijders al sinds 2011 op busstroken ­rijden. Tenminste als de wegbeheerder, ­bijvoorbeeld het Agentschap Wegen en ­Verkeer op een gewestweg, dat toestaat. In de praktijk gebeurt het echter niet. En dat zint de motorrijder in Kris Peeters niet. Door ­motards toe te laten op een busstrook, wil hij het gebruik van de tweewielers promoten. Want meer motoren betekent minder file.

Busstrook
"Ik wil de kwestie bespreken met collega's van de verschillende regeringen. Het lijkt me goed om te evolueren naar een systeem waarbij ­motoren in de regel op een busstrook mogen, met uitzonderingen waar dat eventueel ­gevaarlijk is." Mobiliteitsorganisaties ­Febiac en Touring volgen de redenering van Peeters.

Eén probleem: Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil er niets van weten. "Als je motoren toelaat op busbanen, moet je voor veel categorieën een uitzondering maken. Misschien een populaire beslissing, maar ook de kortste weg naar een file op de busbaan. En dan is het effect van zo'n vrije busstrook ook weg. Bovendien kan een motor nu al het vlotst van al door het verkeer." De Lijn vreest voor de stiptheid als extra reizigers de ­busstrook mogen gebruiken.

Wat zijn de precieze voor- en tegenargumenten van de verschillende mobiliteitsorganisaties, De Lijn en bevoegd minister Ben Weyts? Lees het in onze Pluszone, exclusief voor abonnees. Proef nu vier weken voor maar 1 euro.

Poll

CD&V-vicepremier Kris Peeters, zelf motorrijder, wil motards op busstroken laten rijden om de files te doen afnemen.

  • Goed idee 36%
  • Slecht idee 56%
  • Geen mening 8%