Kostendekkingsgraad Antwerpse nachtbussen bedroeg vorig jaar 2,34 procent

BELGA
De kostendekkingsgraad van het Antwerpse nachtnet bedroeg vorig jaar slechts 2,34 procent. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts op een schriftelijke vraag van Joris Vandenbroucke (sp.a). De Lijn organiseerde het nachtnet sinds 2007, maar het werd op 27 juni van dit jaar afgeschaft. Er lopen volgens de minister onder meer met de taxisector gesprekken over mogelijke alternatieven.

In het kader van het nachtnet vertrokken op vrijdag- en zaterdagnacht om 1u, 2u15 en 4u vanop de Franklin Rooseveltplaats in Antwerpen telkens bussen op negen verschillende lijnen naar de randgemeenten. In 2012 wou De Lijn er al mee stoppen, maar sponsoring door brouwerij De Koninck van mei 2012 tot en met december 2013 gaf even soelaas. In april meldde De Lijn de betrokken gemeenten dat het initiatief eind juni na afloop van de betrokken contracten met de privé-exploitanten zou worden stopgezet.

De totale exploitatiekost van dit nachtnet beliep in 2014 332.896 euro, waarvan 90.940 euro door de gemeenten werd gesubsidieerd. De totale inkomsten uit de biljetverkoop bedroeg 8.007 euro, waarvan zoals overeengekomen 2.346,5 euro werd teruggestort aan de deelnemende gemeenten. Dat resulteert in een volgens Weyts onaanvaardbare lage kostendekkingsgraad voor De Lijn (de netto-inkomst van 5.661 euro gedeeld door de netto-kost van 241.955 euro) van 2,34 procent. Uit steekproeven bleek dat er tijdens weekends in 2015 gemiddeld 943 personen een dergelijke nachtbus namen, tegenover 830 in 2010 en 781 in 2008.

Er lopen volgens de minister al geruime tijd gesprekken met partners zoals de taxisector over het voorzien van alternatieven. Werkpistes die intussen het verst gevorderd zijn, betreffen een vernieuwing van het bestaande TOV-biljet (dit omvat de heenrit met de bus en voor de terugrit een korting op het tarief voor de taxi), een collectief taxisysteem waarbij zoals in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest taxibusjes één keer per weekendnacht de stad verbinden met de deelnemende gemeenten en tot slot een combinatie van beide voorgaanden.