Koen Geens: “Het staat in de sterren geschreven dat rekeningrijden er ooit komt”

Justitieminister Koen Geens (CD&V).
BELGA Justitieminister Koen Geens (CD&V).
"Het staat in de sterren geschreven dat rekeningrijden voor personenwagens er ooit komt, maar er zijn voorwaarden aan verbonden en we moeten draagvlak creëren. Als ik echter op Justitie gewacht had op draagvlak bij de magistraten, dan had ik niets gedaan". Dat heeft Justitieminister Koen Geens (CD&V) vanavond gezegd tijdens een verkiezingsdebat in Leuven.

Als voorwaarden voor de invoering van rekeningrijden vermeldde Geens de afschaffing van de verkeersbelasting, de invoering van glijdende werkuren, het aanbrengen van sociale correcties en een gefaseerde invoering. "Omdat rekeningrijden in de eerste plaats bedoeld is om de files te verminderen moeten we eerst beginnen met de Vlaamse ruit rond Brussel en dit later uitbreiden", aldus Geens, die ook de noodzaak beklemtoonde van het bestaan van alternatieven voor de verplaatsing met de auto.

“Draagvlak opgeblazen”

Vlaams parlementslid Lorin Parys (N-VA) benadrukte dat voor zijn partij "het rekeningrijden van de baan is". "We gaan dit niet door de strot van de Vlamingen duwen". Parys bestempelde rekeningrijden nochtans als een interessant idee, maar beschuldigde er anderen van "dat ze door verspreiding van berichten dat de Vlaming 40 cent per kilometer zal moeten betalen het draagvlak hiervoor opbliezen". Hij viseerde hierbij zowel politieke tegenstanders als overtuigde voorstanders.

“Vijf jaar verloren”

Bruno Tobback (sp.a), eveneens lid van het Vlaams parlement, stelde principieel voorstander te zijn van rekeningrijden, maar wees erop dat er momenteel onvoldoende alternatieven zijn voor de auto. Hij beschuldigde Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts ervan "dat we op dat vlak vijf jaar verloren hebben". "Sinds het aantreden van deze regeringen hebben we minder bussen, minder treinen en minder stations". Een vorm van rekeningrijden dient volgens Tobback onmiddellijk ingevoerd voor e-commerce. "Het kan niet langer dat bpost pakjes lichter dan 2 kilo afkomstig uit China gratis verdeelt.”

“Alternatief? Meer betalen”

Jessika Soors (Groen) pleitte voor een vorm van slim rekeningrijden waarbij autobestuurders die een alternatief hebben op vlak van openbaar vervoer meer betalen dan degenen die dat niet hebben. Om die alternatieven uit te bouwen moet de Vlaamse regering de twee miljard euro die ze wil investeren in de verbreding van de Brusselse ring besteden aan het openbaar vervoer. Soors wees hierbij op de gigantische kost die de files meebrengen. "Naast het prijskaartje van 500 miljoen euro op jaarbasis voor de Belgische economie zijn er nog de kosten voor de volksgezondheid...”

“Onfaire kostenverhoging”

Ook Maurits Vande Reyde (Open Vld) kantte zich tegen rekeningrijden "omdat dit bij gebrek aan alternatieven een onfaire kostenverhoging zou impliceren voor mensen die werken". 

Sander Vandecapelle (PVDA) beaamde "dat dit de werkende bevolking extra zou straffen". Net als Katleen Bury (Vlaams Belang) sprak hij de vrees uit dat de volgende regering dit in tegenstelling tot wat men nu beweert toch zal invoeren. "Voor de verkiezingen van 2014 zei ook geen enkele partij dat men de pensioenleeftijd tot 67 zou verhogen of het inschrijvingsgeld voor het hoger onderwijs zou optrekken", aldus Vandecapelle.

Beeld van het verkiezingsdebat in Leuven georganiseerd door de jongerenafdelingen van alle Leuvense partijen.
BELGAONTHESPOT Beeld van het verkiezingsdebat in Leuven georganiseerd door de jongerenafdelingen van alle Leuvense partijen.



58 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jo Vans

    Als je voor iets betaald ben je klant en kan je om kwaliteit eisen, dus staat kilometerheffing = vlot rijden op goed onderhouden wegen. Files worden niet langer geduld.

  • Gino Denil

    En omdat het nog niet genoeg gaat opbrengen wil hij de 50+ ook nog minder laten verdienen. Om ze wat extra kilometers te laten rijden stellen ze voor dat leraren deeltijds in het onderwijs en de private sector werken. De zorgpremie kan regelmatig nog eens verdubbeld worden. De werkloosheidsuitkeringen in de tijd verlaagd of afgeschaft. Dat helpt om je te dwingen om je huis te verkopen. Af en toe eens ontslaan. Tot je in de betonnen doos in de stad zit.

  • Gino Denil

    Heel je leven betalen voor een huis. Je te pletter werken om het te renoveren. Dan nog eens een hoop kosten omwille van alle nieuwe energienormen. Dan komen ze met hun kilometerheffing en zeggen dat je maar dichter bij je werk moet gaan wonen. Maar je moet flexibel zijn. Niet meer rekenen op benoemingen en contracten van vaste duur. En bereid zijn om in je loopbaan bij meerdere werkgevers te gaan werken. Dat gaat files opleveren van verhuiswagens.

  • Peeters Freddy

    Geens, bij uitstek de slechtste minister ooit, dat ziet men bij justitie.

  • Eric Grosemans

    Als dat ingevoerd wordt, dan wel voor heel België, en niet voor één gewest. Rekeningrijden houdt dan ook in: afschaffing biv, rijtaks en accijnzen op brandstof. Alleen dan zou het aanvaardbaar zijn.