Knip in hoger onderwijs: eerst bachelor volledig afronden, dan pas aan master beginnen

Illustratiebeeld.
BELGA Illustratiebeeld.
Er komt een knip tussen bachelor en master in het hoger onderwijs om paal en perk te stellen aan de steeds langere studies van de Vlaamse jongeren. Met zo’n knip kunnen studenten niet starten met de master als ze de bachelor nog niet hebben afgerond.

35 procent van de studenten die vorig jaar aan de KU Leuven een bachelordiploma behaalden volgden ook vakken uit de master. Aan de UHasselt werken gemiddeld 15 procent masterstudenten de bachelor nog af. Dat blijkt uit cijfers die ‘De Standaard’ enkele weken opvroeg aan de universiteiten. Om de steeds langer wordende studiecarrières een halt toe te roepen, voert de nieuwe Vlaamse regering een ‘harde knip’ tussen bachelor en master. 

De redenering daarachter: op korte termijn krijg je misschien op het eerste zicht studenten die langer doen over hun studies, maar op lange termijn zou het effect juist omgekeerd moeten zijn, omdat studenten gestimuleerd worden om hun bachelor snel af te werken. De rector van de Universiteit Gent Rik Van de Walle toonde zich een voorstander van het principe. Maar wel op één voorwaarde: als universiteiten iets milder mogen delibereren in de bachelor.

Er zijn wel uitzonderingen mogelijk: een student kan een beperkt aantal studiepunten meenemen mits de universiteit de goedkeuring daarvoor geeft en als dat vak geen basisvak is voor de verdere opleiding.

Soete-norm

Nog nieuw is dat de “Soete-norm” in het hoger onderwijs wordt ingevoerd dat de wildgroei aan opleidingen moet rationaliseren. Concreet betekent die norm dat bacheloropleidingen over de drie jaren 115 studenten moesten tellen, masteropleidingen twintig. Als dat niet lukt moet er worden hervormd. In mei vorig jaar kaartte werkgeversorganisatie Voka aan dat er binnen de universiteiten en hogescholen nog te veel opleidingen met te weinig studenten bestaan. 

Zo zouden er maar liefst 550 bacheloropleidingen zijn. Volgens Voka subsidiëren de grote opleidingen de kleintjes. “En dat vermindert de efficiëntie van het hoger onderwijs”, klonk het destijds. De instellingen voor hoger onderwijs zullen er ook zelf baat bij hebben als ze zich focussen op een beperkter aantal studiegebieden, om zo met de internationale top mee te draaien. Ook deze maatregel kon de rector van de Universiteit Gent, maar ook de rector van de Universiteit van Antwerpen wel bekoren.




29 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • One for the Road

    kzie het dagelijks op het werk....pas afgestudeerden met 60% van de stof onder het zadel....blijven sowieso jaren steken in de onwetendheid en leren dan de job al doende. Unifs leveren nog altijd manke producten af en internationaal onderzoek zegt dat het er niet beter aan toe gaat ook niet.

  • Christel Smet

    @Diane er bestaat nog altijd iets zoals een tweede zit als je een examen niet kan afleggen in juni, dan maar in september. Het is normaal dat je eerst je bachelor afmaakt voor je an je master of schakeljaar begint, en milder delibereren? Geef hen dan het diploma gewoon in het begin van het jaar. Waar eindigt dit eigenlijk? Leg er nog wat meer eieren onder.

  • Diane Bernaerts

    Dus als je door ziekte of andere omstandigheden bv. één examen hebt gemist in je bachelor, mag je niet aan je master starten en dat vak "meenemen", maar moet je een heel jaar overdoen omwille van één vak???

  • Anne Onsia

    Waarom niet zoals in Zweden? Studeren kost er heel veel geld (net als zowat overal) maar iedereen krijgt van bij het begin automatisch een bijna-renteloze lening van de staat. Die moet je verplicht gedurende jouw carrière terugbetalen. Over een erg lange termijn maar aangezien er amper rente op zit maakt dat niet uit. Elk is zelf verantwoordelijk voor zijn opleidingskost. Wie het verbrast zal van zijn kleine loontje toch moeten terugbetalen! Dat is eerlijk.

  • Anne Onsia

    Dus... de studenten die vroeger een opleiding van 5 jaar in 6 jaar deden, gaan daar nu 7 jaar over doen? Hun bachelor zal 4 jaar duren ipv 3,5 jaar omdat ze op het einde niet naar de master kunnen maar een heel jaar moeten spenderen aan de paar vakken die ze nog meezeulen, en hun master zal 3j ipv 2,5j duren omdat ze daar misschien ook nog onafgewerkte vakken zullen hebben. Ja, een hele besparing en verkorting van de studietijd als je dat ene gemengde jaar verdeelt over 2 volle jaren.