Klanten nooit zo tevreden over MIVB

BELGA
Na drie jaar status quo is de algemene klantentevredenheid van de MIVB-reizigers er in 2014 opnieuw op vooruitgegaan. Dat blijkt uit de resultaten van de jaarlijkse tevredenheidsbarometer die de Brusselse vervoersmaatschappij liet uitvoeren door marktonderzoeksbureau Ipsos.

Van eind oktober tot begin december gaven meer dan 10.000 MIVB-klanten via de website of per telefoon hun feedback op de enquête. De algemene tevredenheidsscore, die de laatste drie jaar stabiel bleef op 6,6 op 10, steeg in 2014 naar 6,8 op 10.

De tram kende de grootste stijging (+0,3% naar 6,9%), voor bus (+0,2% naar 6,6%) en metro (+0,1% naar 7%). In hun prioriteitenlijst zetten de klanten ook dit jaar comfort op één, voor aansluitingen en frequenties.

De tarieven, volgens de enquête slechts de dertiende prioriteit van de reizigers, halen een lage tevredenheidsscore van 5,9 op 10, een daling van 0,1% ten opzichte van 2013. Ook over het avondaanbod, de beschikbaarheid van roltrappen en de toegankelijkheid van de voertuigen (voor fietsers) zijn de MIVB-gebruikers minder enthousiast. Op zo goed als alle andere indicatoren gaat de MIVB erop vooruit.

Hogere dotatie
Met de goede score ziet de MIVB zijn dotatie van het Brussels gewest via een bonus-malussysteem verhoogd met 117.000 euro. "Dat is geen reden om tevreden te zijn, de ambitie moet blijven", is de boodschap van Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a). Recent verhoogde het gewest het budget voor de MIVB nog met 40 miljoen euro.