Klachten stapelen zich op na faillissement Belpower

thinkstock
Honderden voormalige klanten van de failliete Brusselse energieleverancier Belpower zijn ontevreden. Sinds het begin van de maand regent het klachten, onder meer op de website van Test-Aankoop. Bij de Ombudsdienst voor Energie waren er midden vorige week al 461 klachten geregistreerd, schrijven zakenkranten L'Echo en De Tijd vandaag.

"Dat aantal neemt met een twintigtal per dag toe", zegt ombudsman Philippe Devuyst. Dat zijn er veel, want over heel 2017, toen er al serieuze facturatieproblemen bij Belpower waren, kwamen er 80 binnen. Het jaar voordien slechts 18.

Veel klanten klagen dat ze geld van creditnota's niet terugkrijgen. Net als andere leveranciers rekent Belpower maandelijkse voorschotten aan. Eenmaal per jaar wordt het werkelijke energieverbruik afgerekend. Sommige klanten hebben honderden euro's te goed. De eventuele terugbetaling zal afhangen van de vereffening van Belpower. 

Er zijn ook klanten die voorschotfacturen kregen voor juli terwijl het bedrijf de levering van energie al in juni had stopgezet.




7 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • HUBERT VANHOVE

    Dit is het resultaat van de vrij gemaakte energiemarkt steeds goedkopere prijzen en dan barst de boel

  • Jan Sierens

    Te weinig klanten om voor politiek interessant te zijn om kiezers te ronselen. Anders had Peeters al lang kerstman proberen spelen en de boel in de war doen draaien.

  • dominique castelein

    die klanten moeten beseffen dat ze de goedkoopste prijs kregen en er nu bekaaid van af komen,hun geld zijn ze kwijt,een andere maatschappij zal die contracten niet over nemen noch geld terug geven,pech

  • Draco Vanderbiest

    Voor zulke grote bedrijven zou de wet moeten zijn dat ze al het geld dat ze van private klanten hebben en moeten terugstorten, ten alle tijde beschikbaar hebben in de vorm van reserve en dit niet opgenomen wordt in hun dagelijkse cashflow. Nu is het al te gemakkelijk om private klanten niet terug te betalen omdat eerst de aandeelhouders daarop recht hebben.

  • Stefanie van Dijk

    Zou de regering niet beter hier ingrijpen dan de gokkers van arco tegemoetkomen?