Ga naar de mobiele website
^ Top

Klacht tegen toplui luchthaven Zaventem voor verspreiden 21 leugens

Marc Descheemaecker, voorzitter van de raad van bestuur van Brussels Airport.
BELGA Marc Descheemaecker, voorzitter van de raad van bestuur van Brussels Airport.
Een tiental omwonenden van Brussels Airport hebben een klacht ingediend tegen onbekenden voor het verspreidejn van leugens en onjuiste informatie. De klacht richt zich wel duidelijk op Arnaud Feist en Marc Descheemaecker, respectievelijk de CEO en de voorzitter van de luchthavenuitbater.

De nieuwe klacht werd ingediend door advocaat Philippe Vanlangendonck. Het gaat om een uitbreiding van een klacht van 20 december 2016. Die kwam er na een paginagrote advertentie van Brussels Airport in een aantal kranten, waarbij volgens de klagers sprake was van misleidende reclame, vervalsing en gebruik van vervalsing en manipulatie ten nadele van de volksgezondheid.

De personen tegen wie de klacht gericht is, zouden onjuiste informatie verspreid hebben over het aantal inwoners dat gehinderd wordt door het lawaai van de luchthaven, het aantal jobs verbonden met bepaalde vrachtactiviteiten en de uitbating van de luchthaven na het afschaffen van de tolerantie op de Brusselse geluidsnormen.

De Brusselse denktank Coeur-Europe zegt zelfs dat ze in de media 21 leugenachtige uitspraken vonden die Brussels Airport sinds december 2016 verspreidde.

Ontkenning en chantage
"Het is duidelijk dat het verspreiden van onjuiste informatie door de heren Feist en Descheemaecker gebeurt met als doel een status quo te bewaren die schadelijk is voor de gezondheid van de inwoners van de Brusselse agglomeratie", stelt meester Vanlangendonck in een persbericht. De verspreiding van de onjuiste informatie verstoort volgens de klagers de openbare orde en dus meent de advocaat dat deze onder de strafrechtelijke aansprakelijkheid valt.

De 21 misleidende verklaringen zijn volgens de denktank Coeur-Europe terug te brengen tot drie groepen. De ontkenning van het hoog niveau van hinder op de Brusselse agglomeratie, het negeren van structurele oplossingen voor een duurzamere luchthaven en de cynische chantage van CEO Arnaud Feist als het op tewerkstelling aankomt.

Op de persconferentie over de aanklacht werden verschillende voorbeelden gegeven. Zo bleek uit een rapport van de Universiteit Gent dat het aantal potentieel sterk gehinderde personen door het luchthavenlawaai op 14.000 ligt. Volgens officiële berekeningen van de Europese Unie en het Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning ligt dat cijfer van sterk gehinderde personen met 41.000 drie maal hoger.

Brussels Airport wil voorlopig niet reageren op de klacht. "We hebben nog geen klacht ontvangen en dus kunnen wij hier ook nog geen verdere commentaar op geven", vertelt woordvoerster van Brussels Airport Florence Muls.

Dit zijn volgens denktank Coeur-Europe de 21 leugens

Leugen 1: slechts 14.000 mensen gehinderd door luchthavenlawaai?
Leugen 2: sinds 2000 daalde het aantal omwonenden dat lawaaihinder ondervindt met 50%?
Leugen 3: de afstand van Brussels Airport tot de stad is binnen de Europese norm?
Leugen 4: de situatie van de luchthaven van Zürich is vergelijkbaar met die van Zaventem?
Leugen 5: een opbod tussen actiegroepen helpt niemand in deze kwestie?
Leugen 6: de tolerantiegrenzen op geluidsnormen afschaffen is een cruciaal
probleem?
Leugen 7: vrachtvluchten laten vertrekken van Brussels Airport zou
economische en sociale zelfmoord zijn?
Leugen 8: nachtvluchten op Zaventem zijn nuttig?
Leugen 9: verlenging van de nacht is afhankelijk van de vraag overdag?
Leugen 10: de 07 zou een ILS moeten krijgen?
Leugen 11: Brussels Airport, referentie op veiligheidsvlak?
Leugen 12: Men moet zich realiseren dat de luchthaven niet verplaatst kan worden?
Leugen 13: Bevekom, totale onzin?
Leugen 14: verenigingen weigeren deel te nemen aan het Forum 2040?
Leugen 15: 747 vrachtvliegtuigen van Singapore Cargo, Yangtze River Express Cargo en Saudi verlaten Zaventem vanwege de Brusselse geluidsnormen?
Leugen 16: 747 vrachtvluchten vertegenwoordigen 1.250 jobs in Zaventem?
Leugen 17: de luchthaven is de grootste particuliere werkgever in Brussel?
Leugen 18: activisten ontkennen geenszins het cijfer van 3000 Brusselse
werknemers die op Zaventem werken?
Leugen 19: is het echt onmogelijk na te gaan of de Brusselaars vooral laagbetaald werk verrichten op en rond de luchthaven?
Leugen 20: De aanklagers hebben geen argumenten om de inhoud van de
advertentie van Brussels Airport tegen te gaan?
Leugen 21: activisten schrijven woedende mails en kennen hun dossier niet?

Meer over


Meld een bug