Kilometerheffing op elke Vlaamse weg op komst

De kilometerheffing die de Vlaamse regering vanaf 2024 of 2025 wil invoeren, moet op alle wegen in Vlaanderen betaald worden. Een cruciale voorbereidende studie in opdracht van de Vlaamse regering onderzoekt enkel nog dat scenario. Dat meldt De Tijd vandaag.

Aanvankelijk zou de studie twee scenario's bekijken: een Vlaamse heffing in het hele gewest, en een lokale heffing op filegevoelige plekken, zoals de ring rond Antwerpen. Van het tweede scenario is geen sprake meer.

Volgens de onderzoekers is een gebiedsdekkende heffing de enige manier om sluipverkeer door de maatregel tegen te gaan. Dat betekent dat automobilisten op elke weg in Vlaanderen voor het gebruik ervan moeten betalen. Maar er zijn verschillende varianten mogelijk, bijvoorbeeld een veel hoger tarief op drukke wegen.

Sinds enkele jaren wordt de kilometerheffing vaak naar voren geschoven als de ideale manier om de drukte op de Vlaamse wegen te verminderen. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) heeft steeds een algemene kilometerheffing in Vlaanderen verdedigd. 

BIV verlagen

Weyts benadrukte eerder dat de inkomsten van zo'n heffing dienen om bijvoorbeeld de belasting op de inverkeerstelling (BIV, een eenmalige belasting die iedere eigenaar van een nieuw of tweedehands voertuig moet betalen vanaf de ingebruikname van het voertuig op de openbare weg, red.),  te verlagen. Tegelijk zouden ook buitenlandse chauffeurs die over de Vlaamse wegen rijden moeten betalen.

“De studie loopt en er is nog niets beslist. Het dossier wordt beslissingsrijp gemaakt voor een volgende Vlaamse regering die daarover zal oordelen”, klinkt het bij de woordvoerder van de minister, Jeroen Tiebout.

Volgens de onderzoekers is een gebiedsdekkende kilometerheffing de enige manier om sluipverkeer door de maatregel tegen te gaan. Dat betekent dat automobilisten op elke weg in Vlaanderen voor het gebruik ervan moeten betalen. Archieffoto.
Mozkito Volgens de onderzoekers is een gebiedsdekkende kilometerheffing de enige manier om sluipverkeer door de maatregel tegen te gaan. Dat betekent dat automobilisten op elke weg in Vlaanderen voor het gebruik ervan moeten betalen. Archieffoto.

“Mits sociale maatregelen”

Mobiliteitsorganisatie Touring is niet formeel tegen het invoeren van een kilometerheffing op alle wegen in Vlaanderen, als die sturend werkt en dus een betere verdeling van de auto’s geeft, zowel qua locatie als qua tijdstip. Woordvoerder Danny Smagghe meldt dat Touring betrokken was bij een proefproject jaren geleden, dat wel beperkt was in tijd en in oppervlakte, en dat er toen toch een lichte gedragswijziging te zien was.

De kilometerheffing moet wel gepaard gaan met sociale flankerende maatregelen, vooral voor mensen die ver wonen van hun werk en niet zonder auto kunnen. “Het gaat dan bijvoorbeeld over de uitbreiding van de carpoolparkings, onderhandelingen over meer thuiswerk, het uitbreiden van het openbaar vervoer buiten de steden, het aanleggen van fietssnelwegen”, zegt Smagghe. “En het mobiliteitsbudget, dat een echt mobiliteitsbudget moet worden.”

Bovendien moeten de gewesten de invoering van de kilometerheffing op elkaar afstemmen. “Het zou nogal belachelijk zijn om in heel Vlaanderen een kilometerheffing te moeten betalen, maar niet op alle wegen in de andere regio’s”, aldus Smagghe. Daarnaast vraagt Touring een afschaffing van de verkeersbelasting en de belasting op inverkeerstelling (BIV). Ook moet met behulp van de accijnzen de rekening in evenwicht gebracht worden.

Overleg

Touring laat nog weten betrokken te zijn bij het voorafgaand overleg over de invoering van de kilometerheffing. “Daar zijn we nu al aan het bekijken wat er moet gebeuren om een draagvlak te creëren”, zegt Smagghe. En ook tussen de regio’s is er vandaag al overleg aan de gang.

Ook mobiliteitsclub VAB is bij dat werkgroepoverleg betrokken en laat vandaag weten om die reden liever niet te reageren op het nieuws. 




322 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Joris Schelfhout

    Platte belastingen om de mensen uit te melken . Rijken mogen blijven rijden want ze voelen het toch niet in hun portemonnee..

  • Baldr VanHoek

    We verhuizen gewoon... naar het socialere deel van Belgie, zo simpel ligt het.

  • stefan ceulemans

    Schandalig we betalen al taks genoeg lang leve gele hesjes

  • ybe watteny

    Er moet verandering in het verkeer komen, hopelijk gaat dit een effect hebben.

  • Hans Schoen

    Binnenkort rijdt iedereen electrisch, ze moeten tegen dan een vervangingsinkomen hebben.