KBC snoeit in kantorennetwerk: digitaal bankieren zit in de lift

Illustratiebeeld.
EPA Illustratiebeeld.
KBC gaat zijn kantorennetwerk aanpassen aan het feit dat steeds meer klanten (56 procent) enkel nog digitaal bankieren, zo maakt de grootbank vandaag bekend in een persbericht. 

In de tweede jaarhelft en begin volgend jaar zullen 37 bankkantoren in Vlaanderen, Duitstalig België en Brussel omgevormd worden tot een automatenkantoor. Daarnaast worden 17 bankkantoren en 22 automatenkantoren gesloten omdat er slechts een beperkt aantal transacties gebeuren. Na de transformatie zullen de klanten van KBC nog terechtkunnen in 531 kantoren, waarvan er 328 bemand zijn. Vandaag zijn er dat 570, waarvan 382 bemand. De betrokken medewerkers zullen elders in het netwerk aan de slag kunnen, of bij KBC Live, aldus de bank.

KBC hanteert al enkele jaren een omnikanaal-distributiemodel “waar het fysieke/bakstenen kantorennet met menselijke interactie een complementaire rol heeft naast het bankieren-op-afstand en de digitale kanalen”, klinkt het. Doordat steeds meer mensen digitaal bankieren, en sinds de coronacrisis enkel nog op afspraak komen, wordt het fysieke netwerk verder afgebouwd.

“De voorbije drie jaar is de digitalisering echt op kruissnelheid gekomen”, zegt de woordvoerster. Enkele cijfers die dat moeten illustreren: meer dan de helft (56 procent) van de KBC-klanten bankiert enkel nog digitaal. Zij zijn nu al de grootste groep en de trend is nog stijgend. De grootste groei van digitale klanten zit in het segment 55-plussers. Meer dan de helft van de 65- tot 80-jarigen bankier digitaal. 

“Niet meer te verantwoorden”

 KBC beklemtoont dat klanten van wie het vertrouwde bankkantoor verdwijnt, terechtkunnen in een naburig kantoor op een makkelijk bereikbare afstand. Volgens de woordvoerster hanteert men hiervoor het criterium van enkele kilometers, “al hangt het ook af van regio tot regio”. De klant kan ook gebruikmaken van bankieren op afstand, via KBC Live. Dat wordt bemand door honderden medewerkers van wie het overgrote deel uit het kantorennet komt. Maandelijks voeren zij meer dan 100.000 telefoongesprekken en 14.000 chatsessies.

“Een kantoor openhouden waar nog amper mensen over de vloer komen, is niet meer te verantwoorden”, aldus de woordvoerster. “Dat is voor een winkel ook zo.” Bovendien kunnen de klanten sinds de coronapandemie enkel nog op afspraak naar het kantoor. En daarnaast zijn ook de geldafhalingen drastisch gedaald door corona, mensen betalen steeds meer elektronisch.

“Wij geven er de voorkeur aan om eerst de klanten ruimschoots op voorhand op de hoogte te brengen van eventuele wijzigingen, in de loop van de komende maanden”, zegt de woordvoerster van KBC aan onze redactie. De bank publiceert daarom vandaag nog geen lijst met een overzicht van welke kantoren getransformeerd zullen worden. 

Ook andere banken

Het Franstalige deel van de KBC Groep, CBC - met 84 kantoren in Wallonië -, is niet betrokken bij de herstructurering. Voor privatebankingklanten en ondernemingen beschikt KBC daarnaast over een apart netwerk van gespecialiseerde kantoren.

KBC is niet de enige Belgische bank die snoeit in zijn kantorennetwerk. BNP Paribas Fortis kondigde vorig jaar aan dat het zijn netwerk verkleint van 678 kantoren naar 411 eind 2021. En ING telde midden vorig jaar nog 640 kantoren, maar wil die tegen eind 2020 verminderen tot 618.




21 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Lodewijk Tekath

    Dan kunnen ze ook snoeien in de kosten? Wij moeten toch alles zelf doen .

  • Peter De coster

    Ook hier weer de nodige klaagzangen. Alles en iedereen evolueert. Wake up and smell the coffee. Iedereen moet mee in dit verhaal, anders blijf je helemaal alleen achter. Of zijn we gestopt met de evolutietheorie?

  • Fonz Ooms

    Dan zullen we moeten overstappen naar een bank waar je nog wel welkom bent op kantoor. Simpel.

  • Cedric Broux

    Begrijpelijk. In tegenstelling tot wat de mensen in de reacties hier precies vergeten is dat de lage rente dit doet. Inkomsten van banken zijn verminderd. Het digitale zorgt voor heel veel mensen voor gebruiksgemak en ik plaats van werkkrachten te ontslaan besparen ze op bakstenen. De tijd van gratis is altijd een fabeltje geweest waar de jonge mensen (en niet die bewuste 70 plussers) nog lang voor zal moeten boeten.

  • marijke deruyck

    Het kantoor in Teralfene is bij een vorige besparingsronde al verdwenen, voor mij werd het duurder omdat ik in andere gemeentes moet gaan. Als ze nu het kantoor van Liedekerke, Denderleeuw of Hekelgem sluiten, verander ik van bank. Ik wil niet gedwongen worden tot digitaal bankieren.