Jaarlijks veertig flitscamera's omgebouwd tot trajectcontrole

Foto ter illustratie.
Kristof Pieters Foto ter illustratie.
De komende jaren wordt het nog moeilijk ontsnappen aan trajectcontroles. Het Agentschap Wegen en Verkeer wil elk jaar 40 klassieke snelheidscamera's - waar het technisch mogelijk is - vervangen door trajectcontroles. 

Die controles meten de snelheid niet slechts op één punt, maar op een traject van minstens 500 meter. Dat schrijven De Standaard, Het Nieuwsblad en Gazet van Antwerpen vandaag.

Vandaag zijn in Vlaanderen al 48 trajectcontroles operationeel langs gewest- en snelwegen. Daarnaast zijn er nog eens 62 installaties die nog niet werken door technische problemen.

Uit onderzoek blijkt dat trajectcontroles effi­ciënter zijn dan flitscamera's. Niet alleen de snelheid gaat naar beneden, maar ook het aantal ongevallen met gewonden of doden daalt met de helft.




50 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • guido vermeyen

    Waarom hebben ze dan geen 'dummy " camera's opgehangen, als ze toch niet kunnen flitsen, was veel goedkoper geweest.

  • gustaaf Van Bever

    Leeg gemolken? Politiestaat? Hou je aan de voorgeschreven snelheid en dan heb je daar helemaal geen last van. Ik heb wel veel last lawaai en stank van de laagvliegers aan mijn deur...Dus, aan deze die ( terecht ) boete krijgen , bedankt voor de gulle vrijwillige bijdrage aan vaderke Staat ..

  • Peter Janssen

    Bewegingsvrijheid wordt tot NUL herleidt: politiestaat en we, vooral de werkende burgers, mogen er nog zelf voor betalen ook zodat de politiek ermee kan smijten.

  • Hilde Peeters

    Ik zie het probleem niet houdt u aan de snelheid die 5 km per u sneller rijden is dat de oplossing vertrek dan vroeger.Ze vliegen als een gek voorbij en aan de volgende stoplichten staan ze weer naast jou. in de file wees hoffelijk en volg deregelser zouden de helft minder files zijn.

  • florent verhaeghe

    Meer trajectcontroles die vele miljoenen euro s zullen opbrengen voor de staat,maar die het aantal slachtoffers van overdreven snelheid zal verminderen maar niet oplossen. De enige oplossing om de overdreven snelheid op nul te brengen bestaat er in om alle auto s uit te rusten met een systeem die de wagen automatisch aanpast aan de toegelaten snelheid. GEVOLG : 0,0 doden door overdreven snelheid. Enig probleem,ministers ( volksvertegenwoordigers ) die de moet hebben dit te laten uitvoeren .