Inschrijvingstaks op voertuigen levert schatkist "te veel" op

Archiefbeeld.
Florian Van Eenoo photonews Archiefbeeld.
De Vlaming heeft vorig jaar 15,7 miljoen euro "te veel" betaald aan belasting op inverkeerstelling. Of toch tegenover de raming van de Vlaamse regering. Dat komt omdat het wagenpark minder snel vergroent dan verwacht, schrijft Gazet van Antwerpen.

De belasting op inverkeerstelling (BIV) of de inschrijvingstaks is een eenmalige belasting voor wie een voertuig laat inschrijven. Onder meer de CO2- en fijnstof maar ook de soort brandstof en een eventuele roetfilter bepalen de hoogte van de inschrijvingstaks.

Vorig jaar heeft die taks 263,5 miljoen euro opgeleverd, 15,7 miljoen euro meer dan verwacht. Op zich goed nieuws voor de Vlaamse schatkist, maar minder goed voor het milieu.

"De vergroening van het wagenpark zette zich het afgelopen jaar minder sterk door dan verwacht. Hierdoor liggen de gerealiseerde ontvangsten 15,7 miljoen euro boven de raming van de begrotingsaanpassing 2018", klinkt het in het jaarverslag van de Vlaamse Belastingdienst.

Het kabinet van minister voor Financiën en Energie Lydia Peeters (Open Vld) erkent de tragere vergroening. "Al is er de laatste twee maanden wel een inhaalbeweging en zien we het aandeel elektrische personenwagens stijgen. De inkomsten uit de BIV zullen daardoor afnemen. We moeten blijven inzetten op een duurzamer wagenpark", klinkt het daar.




45 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jan Van Rompaey

    Daarom gaan ze nog dieper in onze zakken zitten.

  • Rolf Verlinden

    Een belangrijke, zoniet de belangrijkste, reden die hier over het hoofd gezien wordt is die gekke SUV rage die nu in alle autocategorieën toeslaat. Die verbruiken en vervuilen dus 10 à 15% meer dan een gelijkaardige “lage” auto

  • Kelly Verstraeten

    Te veel betalen?? In Nederland moet je veel betalen aan inschrijving en wegentaks. 2500 aan inschrijven en 1300 per jaar voor op de baan te mogen. En dat maar met een Peugeot 207. Ik denk niet dat er klachten mogen zijn dat er re veel moet betaald worden.

  • Tony Van De Perre

    Dat geld kunnen ze ineens gebruiken om kerncentrales, windmolens en zonnepanelen bij te zetten; kwestie van genoeg elektriek te hebben tegen dat iedereen met een elektrische wagen rijdt.

  • Kenny Geerts

    Tzijn potverdekke enkel de duurdere modellen die voorlopig elektrisch zijn. Da kan de gewone Vlaming niet betalen!