Inhaalverbod voor vrachtwagens binnenkort opgeheven op Antwerpse R2

.
Photo News .
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en het Vlaams Verkeerscentrum starten op 8 mei met enkele maatregelen om de veiligheid op de R2 te verhogen. Op dat stuk ringweg dat door de Antwerpse haven gaat zal onder meer het inhaalverbod voor vrachtwagens plaatselijk en tijdelijk worden opgeheven, om ter hoogte van de tunnels van de R2 het vrachtverkeer maximaal te spreiden over de beschikbare rijstroken en colonnes te vermijden.

De opheffing van het inhaalverbod zal volgens AWV in functie van de verkeersdrukte gebeuren en zal enkel gelden tijdens bepaalde tijdsvensters die overeenkomen met de piekmomenten voor verkeer in de Antwerpse haven. Gekoppeld aan de opheffing van het inhaalverbod zal ook steeds een snelheidsverlaging naar 70 km/u ingesteld worden, zodat het snelheidsverschil tussen personen- en vrachtverkeer verdwijnt en bestuurders meer tijd hebben om te reageren op files.

Boven de rijbaan zijn er alvast op verschillende locaties dynamische signalisatieborden aangebracht die wijzen op de maatregel. Op de afritten na de tunnels wordt er bovendien meer opstelruimte gecreëerd door de belijning aan te passen.

AWV stelt dat de maatregelen nodig zijn om het aantal ongevallen ter hoogte van de Beverentunnel en de Tijsmanstunnel te doen afnemen. Het gaat bijna steeds om ongevallen in de staart van files die op piekmomenten ontstaan aan de afritten na de tunnels. Het verkeer in de tunnel vertraagt en bestuurders merken de file vaak te laat op, zeker wanneer er te weinig afstand is tussen de vrachtwagens op de rechterrijstrook.

De maatregelen worden gehandhaafd tot het najaar, wanneer er een evaluatie gepland staat. Dan zal blijken of het nieuwe systeem gehandhaafd blijft.




9 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Arie Verwimp

    Vrachtwagenchauffeurs vlammen tegen 100 km de kennedy...en beverentunnel in en als ze dan opeens moeten remmen is het meestal te laat...meer controle op afstand rijden tussen vrachtwagens is meer dan nodig...

  • Lucien Mertens

    Dàt zal schoon worden...dolle pret op rechts en middenvak, en links file aan 120km/hr.

  • philippe deknudt

    Als autobestuurder met 2 mijoen km moeten vrachtwagens uit respect overal bevoordeeld worden.Iedere dag ben ik de weg agesneden door haastige?nee egoiisitische Audi en Bmw rijders op afritten en ronde punten die voor NIEMAND respect hebben .Nooit meegemaakt met vrachtwagenchauffeur en ja ik ook ben haastig iedere dag en blijf graag kmlang achter vrachtwagen minutenlang UIT RESPECT Enkel ZIJ zorgen voor onze welvaart?Graag reactie met meer km of wacht tot je zover bent.By the way 0 ongevallen

  • theo Van den Bossche

    we zijn weer goed bezig het zijn altijd de trucker die in de fout gaan maar de auto die doen niets verkeerd zenen maar als men wat meer beriep zouden tonen voor elkaar dan zou het veel veiliger zijn op de baan

  • michael eijzermans

    beter de cammiones tijdens de spits van de baan halen ja da zal veiliger zijn da is daar nu al een soep en met die nieuwe maatregel zal het alleen maar erger worden !