ING ontkent grote problemen met Belgische IT-systemen, ondanks slecht rapport

Archieffoto.
AP Archieffoto.
ING kampt in thuisland Nederland, maar ook in België, met zulke grote achterstanden op het eigen werkprogramma dat dit de bedrijfsvoering begint te bedreigen. Daarnaast heeft het financiële concern problemen met de IT-systemen in ons land. Dat schrijft Het Financieele Dagblad.

De krant baseert zich op interne documenten die het deels in handen kreeg. In de eerste plaats gaat het rapport over een achterstand die ING opliep door het verwerken van een reeks aan problemen, waaronder een grootschalige witwaszaak in NederlandDe achterstand heeft een 'kritieke omvang' bereikt waardoor de 'license to operate' in gevaar komt, aldus een presentatie van augustus aan eigen managers in de Benelux.

IT-problemen in België

Het rapport gaat ook in op IT-problemen bij ING, vooral in België. Onder andere de IT-infrastructuur, de veiligheidheid van de computersystemen en het identiteits- en toegangsbeheer zouden onvoldoende scoren bij een interne evaluatie. In totaal voldoen de systemen op vijf van de zeven punten niet aan de eigen criteria. De automatiseringsproblemen zijn "onverantwoord groot geworden" melden enkele bankiers anoniem aan het FD. 

Intern heeft het bedrijf het vertrek aangekondigd van de chief information officers in Nederland en België. ING bevestigt het vertrek van Johan Kestens in ons land. Kestens is de chief information officer, de persoon dus die de automatisering in goede banen moet leiden. Het gaat om een vertrek om persoonlijke redenen, aldus ING.

De krant wijst er op dat de problemen van ING in België vervelend zijn voor topman Ralph Hamers. Hij was eerder hoogste man van ING België.

"Eigen beoordeling bewust strenger"

 In een reactie ontkent de bank grote IT-problemen in België. Het artikel in Het Financieele Dagblad is volgens ING gebaseerd op één pagina uit een presentatie. "In de presentatie geven we cijfers weer van onze eigen, interne risicometing. Daarbij is onze eigen beoordeling bewust strenger dan de eisen van de toezichthouder, zodat we daar ruim binnen blijven", klinkt het. ING zegt dat de berichtgeving een aantal onjuistheden bevat en uit de context is gehaald. 




12 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Daisy Vanreet

    maar best dat ik niet ben meegestapt met de overname van Record bank. Risico's bij banken zijn zo al groot genoeg.

  • Christian Alex

    De meeste banken hebben problemen met IT. De meeste systemen zijn hopeloos inefficiënt. Het aantal in te tikken nummers eindeloos, zelfs voor onnozele bedragen of overschrijvingen naar eigen rekeningen. Hoe dikwijls is er niet opnieuw te beginnen. Als de banken zich niet aanpassen, zullen ze geen betalingen meer moeten doen, maar voorbijgestoken worden door Chinese fintechbedrijven, dewelke wel klantvriendelijk zijn.

  • Roland Verhoeven

    Dat is binnen de banksector en consultancy al meer dan 10 jaar geweten. Oude legacy systemen met mainframes en cobol waar niemand aan uit kan, daarop lasagne laagjes van applicaties en systemen die niet gedocumenteerd zijn...

  • Jozef Van Schuerbeeck

    Dat ze beginnen met de "wedde" van de grote bazen te verminderen en hun bonussen af te schaffen. Waar hebben ze die verdiend ?

  • Pieter Verhulst

    10-tal jaar geleden daar gewerkt als consultant. Liepen toen al 20 jaar achter in Etterbeek. Maar wel een air van hier tot in Tokyo hun personeel destijds.