Infrabel slaakt noodkreet over veroudering spoornet

Copyright : Geert De Rycke
Infrabel moet soms spoorvernieuwingen uitstellen omdat er te weinig middelen zijn. Als dat blijft duren, dreigen sommige spoorlijnen uiteindelijk onbruikbaar te worden. Dat heeft de financieel directeur van de spoorinfrastructuurbeheerder, Christine Vanderveeren, gezegd in de Kamer.

Spoorbedrijven NMBS en Infrabel waren in de Kamercommissie Infrastructuur uitgenodigd om uitleg te geven over hun meerjareninvesteringsplannen, die in de voorbije maanden groen licht hebben gekregen. De komende vier jaar worden ettelijke miljarden geïnvesteerd in het spoornet, stations, nieuw materiaal en het onderhoud van materieel.

Maar is het wel genoeg? Vanderveeren liet uitschijnen van niet. Ze toonde een kaart van sporen en dwarsliggers die in principe aan vervanging toe zijn omdat ze de theoretische levensduur van 20 à 25 jaar naderen. Daarna volgde een kaart met de sporen die Infrabel daadwerkelijk zal vernieuwen in de komende jaren. Lang niet alles, zo bleek. Bij de bovenleidingen, die een langere levensduur hebben, is de situatie gelijkaardig.

"Soms stellen we ter plaatse vast dat de vernieuwing kan worden uitgesteld. Het gebeurt dat we prioriteiten moeten stellen, gelet op de middelen die beschikbaar zijn", legde Vanderveeren uit. Infrabel doet in dat geval wel oplapwerk van stukken verouderd spoor via onderhoudsbeurten zodat ze "nog enkele jaren" bruikbaar blijven.

"Maar de tijd staat niet stil. Ondertussen worden andere sporen ouder", waarschuwde Vanderveeren. "Het vernieuwen eindigt nooit. Als je dingen niet vernieuwt, ga je ze uiteindelijk niet meer kunnen gebruiken." De Infrabel-topvrouw benadrukte dat na 2021 het investeringsbudget omhoog zal moeten "om de performantie van het spoor op niveau te houden".

Christine Vanderveeren.
Photo News / Karim Ibourki Christine Vanderveeren.

N-VA-Kamerlid Inez De Coninck wees op de omvang van het spoornet. "In beide landsdelen hebben we een quasi evenwaardig spoornet, maar door de 60/40-regel (dat 60 procent van de investeringen naar Vlaanderen gaat en 40 procent naar Wallonië, red.) is er een wanverhouding waardoor Wallonië zijn spoornet moet onderhouden met minder middelen. N-VA pleit voor het behoud van die 60/40-regel, maar misschien moeten we rekening houden met de reizigerskilometers en niet met de spoorkilometers. Moeten we al die spoorkilometers wel in stand houden?", wierp ze op. "Als het niet betaalbaar meer is, moeten keuzes gemaakt worden."

Oppositielid Karine Lalieux (PS) ziet in de verklaringen van Infrabel over de uitgestelde spoorvernieuwingen dan weer een bewijs dat "deze federale regering bezig is het spoor te doden". "Ziedaar het gevolg van 3 miljard besparingen door de regering MR/N-VA", luidt het.




22 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Thomas Buick

    Salarissen aanpassen Gerard? Dan neem ik stande-pede ontslag en ga de privé in, ik verdien nu nl. al minder dan mijn ex-klasgenoten met hetzelfde diploma.

  • Christophe Predom

    Besparen op spoorvernieuwing + minderen spoorkilometers = meer files + onveilige treinritten

  • Vincent Foulart

    Privatisatie lost niks op. Kijk naar Engeland. Treinen minder stipt, tickets duurder en meer subsidies dan voor de privatisatie. Beetje naïef te denken dat het in de privé niet gaat om uw zakken te vullen op kop van een ander.

  • Sébastien Bo

    Om de performantie hoog te houden? Welke performantie? Het huidige is hoog?

  • Gerhard VAN NIEUWENHOVE

    De directeuren verminderen en de salarissen aanpassen . De pensioenen regelen en we hebben straks overschot om het spoor te verbeteren .