Infrabel maakt 8 miljoen euro vrij voor proefproject met zelfrijdende treinen

Arbeiders van Infrabel werken aan het spoor.
Photo News Arbeiders van Infrabel werken aan het spoor.
Spoornetbeheerder Infrabel wil 8 miljoen euro vrijmaken om een proefproject met autonome treinen mogelijk te maken. Dat blijkt uit het ondernemingsplan dat de raad van bestuur onlangs goedkeurde. Dat schrijft De Tijd vandaag. 

"We zullen de mogelijkheid analyseren om partners een proeflijn ter beschikking te stellen zodat ze autonome voertuigen op asfalt of andere vormen van mobiliteit kunnen testen", staat in het document.

De invoering van ATO - Automatic Train Operation - moet de capaciteit, de stiptheid en de robuustheid van het spoornet verbeteren. Dankzij het systeem kunnen de operatoren vooral meer treinen door de verzadigde Brusselse noord-zuidverbinding jagen. Maar we moeten de zelfrijdende trein de komende jaren niet meteen op het Belgische spoor verwachten.

Infrabel legt de verantwoordelijkheid voor het ATO-proefproject bij de NMBS, die de treinen moet laten rijden. "Infrabel verleent zijn medewerking, maar is afhankelijk van de beslissingen van de spoorwegmaatschappij", zegt Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit.




7 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • ingrid grieten

    Op veel plaatsen in het buitenland is dit al van toepassing ga daar dus eerst eens kijken hoe het werkt. Willen ze weer het wiel heruitvinden?

  • Albert Hendrix

    Als ze eerst maar eens zien dat alles dat ze hebben goed onderhouden word en daar hun geld insteken.

  • willem merken

    En Wij (de raad van bestuur) stellen dat voor maar een ander moet het realiseren. Een nieuwe directie zal er moeten komen voor dat ATO-gedoe en de nodige ondersteuning. En dan is het geld op.

  • Bart Vrancken

    En dan gaat het over een proefproject ?! Voor dat geld kan je beter treinbestuurders betalen die op hun beurt gezinnen onderhouden.

  • danny janssens

    Als dat maar weer geen hoogmoedig mislukt project wordt zoals die italiaanse trein vroeger. Leer eerst wandelen ipv te willen lopen. Betaal achterstallig loon uit aan je personeel en zorg ervoor dat ze normaal op vakantie kunnen gaan