Infrabel controleert sporen op impact van hitte

BELGAONTHESPOT
Omwille van de aanhoudende warmte voert spoornetbeheerder Infrabel dezer dagen heel wat extra controles uit op rails en spoorwissels, voornamelijk aan drukke knooppunten zoals Antwerpen-Centraal en Gent-Sint-Pieters. Naarmate de sporen warmer worden, neemt ook de spanning erop toe. Dat kan er in uitzonderlijke gevallen toe leiden dat een stuk spoor begint te slingeren en er geen treinen meer over kunnen.

Meer dan 500 medewerkers zien erop toe dat het spoornet de zomerperiode goed doorstaat. Spoorstaven worden aangelegd voor een richttemperatuur van 25 graden en bij elke graad daarboven komt er anderhalve ton extra kracht op te staan omdat ze uitzetten. De spoorinfrastructuur is daarop voorzien, onder meer door de dwarsliggers en de ballast. Bij wissels, die extra gevoelig zijn, zijn er bovendien vaak uitzettingstoestellen geplaatst die de uitzetting door de warmte opvangen. De staat daarvan moet echter wel regelmatig worden gecontroleerd.

"We zorgen er elk jaar voor dat het spoornet klaar is voor de zomer, ook met preventieve controles", zegt Infrabel-woordvoerder Thomas Baeken. "Daarnaast sturen we tijdens de zomer zelf onze mensen het terrein op wanneer het warm is. De gevoelstemperatuur valt nu nog wel mee, maar sporen die in de zon liggen bereiken nu al makkelijk 40 graden."

Als de extra kracht niet meer kan worden opgevangen door de infrastructuur, zoekt ze zich een weg naar buiten en kan een rail opzij slaan en beginnen slingeren. De enige remedie is dan nog om een stuk spoor eruit te slijpen en te vervangen. "Maar dat gebeurt slechts héél uitzonderlijk", zegt Baeken.




8 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Rik Bogaert

    Als de wissels niet bevroren raken tijdens de winter als het 2 graden vriest, zetten vervolgens de rails teveel uit als het 3 dagen 25 graden is. Stop toch met investeren in de NMBS! Werkten al genoeg af voor die verlieslatende handel! Breek gans de boel uit, en leg betere wegen aan in de spoorbeddingen! Mijn auto = mijn vrijheid!

  • Peeters Freddy

    Vier reacties van 4 mensen die niet Eten waarover ze spreken. Ijzer zet uit bij warmte en krimp bij koude. De sporen worden wekelijks geschouwd maar bij koud en warm weer worden ze dagelijks 2a 3 keer per dag gescouwd aan die schuiftoestellen. Als de rails de juiste spanning (stressen noemt men dat) hebben is het risico op slingeren heel klein.

  • Luc Deville

    Dat metaal uitzet bij grote warmt en inkrimpt bij koude is de normaal. In de ivoren toren waar steeds meer Vlamingen aanwezig zijn is het steeds dezelfde aangename temperatuur. Daar denken ze dat door een druk op een knop alles opgelost is.

  • Lefranc Koen

    Vooraleer te reageren, eerst informeren... dit zijn warmteschouwingen, ons net is voorzien op hogere temperaturen. Maar met de aanhoudende hitte dient alles extra opgevolgd te worden, om problemen te voorkomen.

  • Albert Hendrix

    Hier in Belgie mankeert altijd van alles het is te warm ,het is te koud ,het is te droog het is te nat ,het is hier altijd wat ,ik noem dit onkunde en goedkope rommel gebruiken om de prijzen te drukken zodat ze meer in hun zakken kunnen steken;