Incassobureaus draaien als nooit tevoren in België: “Zeer zorgwekkende evolutie”

Ook scholen blijken belangrijke klanten van incassobureaus.
Shutterstock Ook scholen blijken belangrijke klanten van incassobureaus.
Incassobureaus hebben in de eerste zes maanden van dit jaar al voor 296,8 miljoen euro aan nieuwe claims geopend om onbetaalde facturen te innen. Dat is het hoogste bedrag ooit en een stijging van liefst 20 procent op één jaar tijd, schrijven De Standaard, Het Nieuwsblad en Gazet van Antwerpen.

“Een zeer zorgwekkende evolutie”, vindt David De Vaal van het Netwerk Tegen Armoede. “Die incassobureaus maken deel uit van een groeiende industrie die profijt haalt uit de miserie van mensen die geen geld hebben. Die bureaus werken niet in het belang van ­mensen die moeite hebben met betalen, maar puur voor hun ­eigen gewin.”

Maar bedrijven kunnen niet anders, zegt Unizo. “Slechts 67 procent van de facturen wordt op tijd betaald”, zegt gedelegeerd bestuurder Danny Van Assche. “Ondernemers zoeken dus naar snelle, werkbare oplossingen om toch hun geld te krijgen.”

Scholen

Bovenop telecom-, verzekeringsbedrijven en energieleveranciers blijven ook scholen belangrijke klanten van incasso­bureaus. Nochtans diende sp.a begin dit jaar een voorstel in om die bureaus te verbieden voor scholen. “Er is nagenoeg geen enkele school die sinds die heisa afgehaakt heeft”, zegt Yves Van Nieuwenburg, voorzitter van de Belgische Vereniging van Incasso-onder­nemingen (BVI).

Volgens Nieuwenburg “profiteren wij in geen enkel geval en op geen enkele manier van de miserie van de mensen”, zo stelt hij in een uitgebreide reactie aan Belga. “Incassobureaus verkiezen de dialoog en houden systematisch rekening met de financiële mogelijkheden van de schuldenaars. Zo worden jaarlijks honderden dossiers geregeld door afbetalingsplannen op te stellen”, benadrukt hij.

De BVI-voorzitter bevestigt wel de cijfers van de eerste zes maanden het jaar. “Maar die groei is er vooral omdat we steeds meer dossiers in der minne kunnen regelen”, aldus Nieuwenburg. “De leden van onze organisatie kiezen voor dialoog en informeren om de schuldenaren te overtuigen de openstaande facturen te betalen.” Die werkwijze staat voorgeschreven in de deontologische code.




50 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Marco Maerten

    Sinds 2014 zitten we in amerikaanse toestanden met een beleid a la Reagan(BDW) en Tatcher (Gwendoline Rutten) in éénzelfde regering. De kracht van verarming met taxshift naar de rijksten.

  • Christian Alex

    In dit land lopen een hele hoop mensen rond die vinden dat ze niks moeten betalen. Ze worden beschermd door de wet, die bepaalt dat je geen beslag kan leggen onder een bepaald inkomen. Anderzijds stel ik soms vast dat rekeningen onterecht geïnd of nodeloos opgehoogd worden, dat is dan ook weer niet de bedoeling. (de overheid gaat hierin niet vrijuit) Schrijnende gevallen heb ik zelden gezien, dikwijls zie ik een bestedingspatroon aan nutteloze,nodeloos dure zaken.

  • Patrick Van Bogaert

    Heel triest. Incassobureau's zorgen er voor dat mensen er helaas nog dieper in geraken-zitten daar mensen met empathie?

  • raf peeters

    Om even welke instantie die dreigt met incasso (vaak onterecht,voorbeeld ,als briefwisseling nooit is aangekomen) aangifte doen bij politie ,veelal gaat het om "belagen" van.De betrokken instantie informeren dat de aangifte gedaan is, wel binnen de week krijg je schrijven dat het toch maar allemaal een vergissing is.

  • Georges Vande Velde

    Eens informatie vragen bij minister van financiën, die weet perfect hoe men geld beheerd ! Uitgeven zonder rekening te houden met inkomsten en te korten doorrekenen aan iemand anders ! Simpel toch .