IN KAART: Dit zijn de nieuwe gevaarlijkste 'zwarte kruispunten' in Vlaanderen

"Ik besef dat dit klinkt als morbide boekhoudkunde": 213 gevaarlijke kruispunten op nieuwe zwarte lijst

Sven Ponsaerts
Er staan 213 'zwarte punten' op de nieuwe, dynamische lijst met onveilige kruispunten in Vlaanderen. Die lijst is opgemaakt op basis van een puntensysteem dat aantoont welke verkeerspunten het meeste ongevallen aantrekt. Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil die gevaarlijke punten niet alleen sneller aanpakken, hij wil daarbij ook de hulp van private bedrijven inschakelen. We plaatsten de 25 gevaarlijkste punten op een kaart, onderaan in de tabel vind je de volledige lijst terug.

Vlaanderen lanceerde in 2002 een lijst van 809 'zwarte punten', veelal kruispunten waar in het verleden veel ongevallen gebeurden. Daarvan blijven er anno 2018 nog een twintigtal van over. "We zijn nu nog altijd bezig om de verkeersproblemen uit de jaren 1990 aan te pakken", zegt Weyts. "Dat moet slimmer en sneller kunnen." Daarom stelt Weyts nu een dynamische lijst voor, waarbij de selectie zwarte punten jaarlijks wordt aangepast op basis van een objectief puntensysteem. De lijst zou dan up-to-date gehouden kunnen worden op basis van de meest recente ongevallencijfers. 

Vijf punten voor dodelijk slachtoffer

Het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid heeft vandaag de dynamische lijst voor 2018 goedgekeurd. Op de lijst staan alle locaties langs gewestwegen waar in de voorbije drie jaar minstens drie ongevallen zijn gebeurd, met een opgetelde ongevallenscore van minimum 15. De punten vertegenwoordigen de menselijke schade die veroorzaakt werd: een dodelijk slachtoffer krijgt een score van 5, een zwaargewond slachtoffer een score van 3 en een lichtgewonde een score van 1.

"Ik besef dat dit klinkt als morbide boekhoudkunde", geeft Weyts toe. "Het betekent in de praktijk echter dat we ervoor kiezen om eerst in te grijpen waar het nu echt levensbelangrijk is."

213 zwarte punten

Concreet telt de lijst 213 zwarte punten. Daarvan zijn er volgens Weyts intussen al 33 aangepakt. Op nog eens 44 locaties zijn er dit jaar 'quick wins' gepland: gerichte ingrepen die snel resultaat opleveren. Voor 61 locaties staat er al een structurele oplossing in de stellingen, maar wordt bekeken of er niet ook hier quick wins mogelijk zijn.
Voor de overblijvende 75 locaties wil Weyts private bedrijven aan het werk zetten om quick wins uit te werken. De bedoeling is dus dat externen helpen bij de versnelde aanpak van de zwarte punten.

De discussie over de aanpak van de 'zwarte punten' in Vlaanderen laaide in februari opnieuw op na de dood van een 16-jarig meisje op een gevaarlijk kruispunt in Oostakker bij Gent. 




35 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Raoul Hoylaerts

    iedereen die zich op de openbare weg begeeft die de regels te kennen,en toe te passen en te respecteren.opletten en voorzichtig zijn blijft de boodschap.als ik overloop zonder kijken met het gedacht ze moeten toch stoppen,of int wilde weg men voorrang neem en er komt just e kamioke af dat niet stop,dan zoek ik het een beetje zelf.

  • serge vansteenkiste

    Op Wevelgem plaats hebben ze een goed jaar terug de verkeerslichten veranderd, in plaats van verbeteren is het er zeer gevaarlijk geworden. Groen voor auto's, fietsers en voetgangers alles tegelijk voor rechtdoor afslaan naar rechts terwijl vroeger een sorteerstrook voor was,rechts afslaan auto's moesten wachten voor de voetgangers en fietsers, nu rijden fietser rechtdoor terwijl de wagens de afslag naar rechts nemen.

  • ringo van der pulst

    Te rap,genen tijd,gehaast,ego,Dat zijn de zwarte punten.

  • REMI JAWADDE

    En hoeveel heeft deze studie gekost

  • Pasceline Dubois

    Als je uw regels kent wat zou moeten, hoe kan het dan gevaarlijk zijn? Maar ja als fietsers het verschil nog niet kennen tussen fietspad/rijbaan/voetpad, niet weten wat een omgekeerde driehoek betekent, automobilisten nog niet weten wat een groot verlicht rood kruis betekent, parkeerborden niet kennen, dan is het gemakkelijk om de schuld bij een ander te schuiven!