Ga naar de mobiele website
^ Top

IN KAART: Dit zijn de gevaarlijkste (fiets)kruispunten van Vlaanderen

Verbeke
Na de drie dodelijke ongevallen met fietsers in Antwerpen staat het thema verkeersveiligheid opnieuw hoog op de politieke agenda. Opvallend is dat twee van de drie ongevallenlocaties ook voorkomen op de lijst met zwarte kruispunten in Vlaanderen. Op de kaart en in de tabel onderaan kan je zelf op zoek gaan naar de gevaarlijkste kruispunten bij jou in de buurt.

De Vlaamse overheid en het Agentschap Wegen en Verkeer werken sinds vorig jaar niet meer met de statische lijst van zwarte punten uit 2002. Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) trok toen nog 50 miljoen euro uit om de laatste knelpunten uit die lijst van 800 kruispunten weg te werken. Sindsdien is er een zogenaamde 'dynamische lijst', die elk jaar bijgewerkt kan worden.

Hoe werkt de kaart?

Elke locatie in de lijst met zwarte punten kreeg een 'prioriteitsscore' mee, afhankelijk van het aantal slachtoffers dat er op dat punt is gevallen en de graad van de verwondingen. Hoe hoger de 'score', hoe onveiliger het kruispunt en hoe donkerder het icoon is ingekleurd.

Locaties die aangeduid zijn door een icoon van een uitroepteken, zijn zowel voor fietsers als voor andere bestuurders onveilig. Op locaties met het icoon van een auto vonden vooral ongevallen met motorvoertuigen plaats.

Je kan scrollen om in- en uit te zoomen en op een icoon klikken om meer details te zien.

Niet actueel genoeg

De locaties op deze kaart zijn gebaseerd op de lijst die Weyts in mei overmaakte aan Groen-parlementslid Björn Rzoska. Ze zijn wel nog gebaseerd op ongevallengegevens van 2011 tot 2013 en betreffen enkel gewestwegen. Ondertussen wordt de laatste hand gelegd aan de lokalisatie van de ongevallengegevens en de gevaarlijkepuntenberekening van 2014 en 2015, verzekert het kabinet-Weyts. Ook de cijfers van 2016 worden zo snel mogelijk verwerkt.

Weyts wil zo op twee manieren werken in de aanpak van de gevaarlijke punten: top-down, via een jaarlijkse bijgewerkte lijst, en bottom-up, via feedback van lokale betrokkenen op het terrein.

Budget verdubbeld

Minister Weyts herhaalde gisteren in de commissie Mobiliteit van het Vlaams parlement zijn engagement om op alle gewestwegen in Vlaanderen te zorgen voor zo conflictvrij mogelijke kruispunten. "In 2016 zijn we gestart met het 'Actieplan voor slimme verkeerslichten'. Dat wil zeggen dat we ernaar streven om jaarlijks 300 tot 350 kruispunten aan te pakken. In 2016 werd de lichtenregeling aangepast op 339 kruispunten. Voor 2017 zitten we op schema om aan 350 te geraken", aldus Weyts, die het budget voor de werken verdubbelde van 5 miljoen naar 10 miljoen euro.

In totaal zijn nu 1.066 van de 1.650 verkeerslichtengeregelde kruispunten op een of andere manier conflictvrij. Grosso modo is 40 procent van de Vlaamse kruispunten nog op geen enkele manier conflictvrij.

De kruispunten in een tabel: typ bovenaan jouw gemeente of provincie:




45 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Gilles Standaert

    Vroeger kon je als fietser nog beboet worden. En was het veiliger.

  • André Ducournau

    Voorrang van rechts voor fietser is gewoon dom. Automobilisten trekken er zich geen bal van aan. Neem je als fietser toch jouw voorrang, weet dan dat het iedere keer opnieuw een zelfmoordmissie is.

  • Fons Casteels

    Het is ongetwijfeld juist dat er heel veel fietsers zijn die op heel veel plaatsen de wegcode niet respecteren. Maar dat betekent niet dat alle fietsers moeten boeten voor het gevaarlijk gedrag van die dommeriken. Concreet, voor Antwerpen: bij minstens twee van de drie recente dodelijke ongevallen had de fietser voorrang. Zulke ongevallen kan men énkel voorkomen door énkel fietsers groen te geven.

  • bob jansens

    tja zo lang de politieke onwil blijft bestaan om extra autosnelwegen aan te leggen zullen de secundaire wegen verzadigd blijven, met alle gevolgen van dien vwb veiligheid van fietsers...

  • René Lenaerts

    Menselijke ogen kunnen maar in één richting tegelijk kijken. Als onze wetgever toelaat dat fietsers van alle kanten kunnen komen en ook nog altijd voorrang krijgen moet het mislopen. Maak van elk fietspad een gereserveerde rijstrook met dezelfde voorrangsregel als de weg die het volgt. Stop ook met dubbelrichtingfietspaden.

Meld een bug