IN KAART. Dit jaar 32 grote werven op snelwegen

Dit jaar komen er 32 grote werven op onze snelwegen, in totaal wordt er aan 242 kilometer snelweg gewerkt. Dat meldt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA). “Uiteraard zal er hinder zijn, maar we doen er alles aan om die te beperken”, klinkt het bij Weyts. Ontdek hier waar er overal gewerkt wordt dit jaar.

Met de nieuwe werven zal er deze regeerperiode in totaal aan 1.500 km autosnelweg gewerkt zijn. Dat was mogelijk omdat het budget voor de wegen in deze regeerperiode fors opgetrokken werd. Volgens Weyts werd het aandeel snelwegen dat “in goede staat” verkeert zo verhoogd van 76 tot 86 procent. 

De grote werven van 2019 moeten ervoor zorgen dat nog meer snelwegen in goede staat zijn. Zo wordt er onder meer structureel onderhoud voorzien op de E34 (tussen Oud-Turnhout en de grens met Nederland), op de E19 (tussen Sint-Job-in-‘t-Goor en Kleine Bareel), de E313 (tussen Geel-Oost en Geel-West), de E17 (tussen Waasmunster en Sint-Niklaas), de E34 (tussen Moerbeke en Kemzeke) en de A18 (tussen Jabbeke en Gistel). Er worden ook bruggen gesaneerd op de R2, de E34 en de E40. Daarnaast worden er herstellingen uitgevoerd, op- en afritten heringericht en veiligheidsconstructies vervangen.

Extra capaciteit

Er wordt ook geïnvesteerd in bijkomende capaciteit. Zo wordt er dit jaar gewerkt aan een derde rijstrook op de E314 tussen Lummen en Heusden-Zolder om de doorstroming te verbeteren. “Schuppen werkt om het verkeer vlotter te maken”, zegt Weyts. “We hebben vorig jaar een nieuwe spitsstrook geopend tussen De Pinte en Zwijnaarde en het effect is voelbaar. Op plaatsen waar gewerkt werd, namen files dikwijls aantoonbaar af.”

Vlaanderen investeert dit jaar ook meer in de de leefbaarheid van de omwonenden. In 2019 vinden er werken plaats voor het plaatsen van geluidsschermen tussen Kruibeke en Antwerpen-West (E17), tussen Zwijnaarde en De Pinte (E17) en tussen Beersel en Drogenbos (Ring rond Brussel). Niet alle investeringen langs de autosnelwegen zijn gericht op de auto. Zo dient een werf op de E34 ter hoogte van Waaslandhaven-Oost om de komst van een nieuwe fietsbrug voor te bereiden.

Hinder

De werken zullen ongetwijfeld hinder meebrengen voor de weggebruikers. “Waar een schup in de grond gaat, ontstaat een hoop aarde én een hoop hinder”, beseft Weyts. “We doen er echter alles aan om die hinder tot een minimum te beperken.” De werven worden zoveel mogelijk gepland in vakantieperiodes. Er wordt maximaal ingezet op nachtwerk en volcontinu werken. 

Illustratiebeeld.
Vertommen Illustratiebeeld.



47 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Morren Lindsy

    Beter eens iets doen aan het knooppunt RO-A12 in Wemmel en de overgang Ring-A12 in Grimbergen!!!! Elke dag ellende!

  • Freddy De Wulf

    Zouden er verkiezingen aankomen ? Voor al die werken heeft Weyts nu plots geld gevonden terwijl het brokkelviaduct in Gentbrugge nog jaren moet wachten op herstelling.

  • Erwin De Meyer

    België en wegenwerken , een slecht huwelijk.

  • Roger Cooks

    Hopelijk krijgen we dan even fatsoenlijke wegen als in Nederland en worden ze binnen enkele jaren weer geen hobbelige lappendekens van 50 tinten grijs

  • PLANCKAERT Johan

    Weyts zou beter eerst al die slechte gewestwegen herstellen!net als zn voorgangster onbekwaam vr de job.