IN KAART. 121 nieuwe trajectcontroles in werking in Vlaanderen tegen volgende lente

Belga, AWV
Tegen de lente van 2020 treden 121 trajectcontroles in werking op de Vlaamse wegen. De camera’s van 54 trajectcontroles zijn reeds geïnstalleerd, de plaatsing van 67 andere is nog aan de gang. Dat zegt Veva Daniels, woordvoerster van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Op een precieze datum wil het AWV zich niet vastpinnen, omdat de start van deze controles al zo vaak is uitgesteld.

Het was wachten tot de federale politie de gunningsprocedure had afgerond voor het verkrijgen van softwarelicenties om aan de slag te gaan met het systeem, en die horde is intussen genomen.

Naast de 121 controleplaatsen die in de lente geconnecteerd worden met de politiecomputers, plant AWV nog camera's op 31 andere trajecten in de loop van volgend jaar, zodat er eind volgend jaar 152 trajectcontroles geïnstalleerd zullen zijn. Het is de federale politie die instaat voor de verwerking van de gegevens van de trajectcontroles.

(Geïnstalleerd (groen): volledig aangesloten en klaar voor gebruik. (55) / Installatie bezig (blauw): we zijn bezig op het terrein met voorbereidingen. (66) / In voorbereiding (geel): toekomstige locatie, nog niet bezig op het terrein. (25))

Naast de AWV-camera's zijn er nog een beperkt aantal trajectcontroles die ingesteld zijn door lokale besturen en een aantal door de federale politie. Die laatste kaderen in het zogeheten nationale schild van ANPR-camera's (ANPR staat voor Automatische nummerplaatherkenning, nvdr), die onder andere dienen om geseinde voertuigen op te sporen, eerder dan het uitvoeren van snelheidscontroles.

Trajectcontroles vs. losse camera’s

Vias verricht de technische eindkeuringen van trajectcontroles. Die bestaan uit een reeks tests om zeker te zijn dat de camera's en de computers van de trajectcontrole exact de juiste snelheid meten en berekenen. Zo kan er op geen enkele manier een betwisting zijn over hun goede werking. Na de eindkeuring door Vias kan de politie beginnen verbaliseren.

Vias-woordvoerder Stef Willems wijst erop dat trajctcontroles een groter en heilzamer effect hebben op het wegverkeer dan andere flitscamera's. Bij de resultaten van vaste en losse flitscamera's valt op dat er een sterke daling is van de snelheid en het aantal overtreders ter hoogte van de camera, maar geen sterke verschillen op de locaties voor en na de flitspaal. Bestuurders remmen vaak af voor de camera, om daarna terug te versnellen naar hun oorspronkelijke snelheid.

Wetenschappelijke evaluatie

Bij trajectcontroles is dat niet het geval. Uit een wetenschappelijke evaluatie van de 7 kilometer lange trajectcontrole op de E40 tussen Wetteren en Erpe-Mere bleek dat de snelheid op het traject daalde met gemiddeld 5 kilometer per uur ten opzichte van de situatie voordien. Het aantal overtreders en zware overtreders daalde respectievelijk met gemiddeld 71 procent en 85 procent. Ook in een ruime zone voor en na de trajectcontrole daalde de snelheid en het aantal overtredingen. Over een langere afstand zorgen trajectcontroles voor een rustiger wegbeeld. Bestuurders wisselen ook minder van rijstrook.

__

Rode Neuzen Dag kent vrijdag zijn finale. Met het ingezamelde geld helpt Rode Neuzen Dag onze jongeren sterker te maken, vooral op scholen. Samen met meer dan 2 miljoen lezers gaat HLN voor #generationstronger. Als elke HLN-lezer slechts 1 euro bijdraagt, kan Rode Neuzen Dag een recordsom ophalen in de laatste rechte lijn. Het enige wat je daarvoor moet doen, is een sms sturen. Dat doe je door NEUS te sms’en naar 4666. Met slechts 1 euro kan je dus een wereld van verschil maken. Of het is gelukt, verneem je vrijdag tijdens de grote liveshow op VTM om 20.40 uur.




46 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • BERT VAN ELST

    belgie lijkt big brother wel

  • Lucien Mertens

    In elk geval zijn trajectcontroles veel eerlijker dan de gewone flitscamera, men krijgt tenminste de kans om een ogenblik van onoplettendheid te corrigeren...

  • Gino Denil

    Wallonië? Als je die kaart uit zoomt dan zie je toch dat Vlaanderen de enige regio in de wereld is waar ze trajectcontroles houden :-).

  • Chris Adriaenssens

    Sommige trajectcontroles zijn een lachertje, of er staan lichten tussen alsook kan men soms ook nog afslagen in een zijstraat. Dus heeft die controle geen nut op die plaatsen .

  • Jean-Marie Devos

    Marc Maroy er staat trajekt kontrolles in vlaanderen niet in walonie er zijn wel trajekt kontroles in walonie maar die staan hier niet vermeld