IJssalon Häagen-Dasz slaat mea culpa voor weigering assistentiehond

Katherine en assistentiehond Ned.
Baert Marc Katherine en assistentiehond Ned.
IJssalon-keten Häagen-Dasz heeft toegegeven dat er een fout werd gemaakt toen afgelopen zomer de assistentiehond van een rolstoelgebruikster de toegang werd geweigerd tot haar vestiging op het Louizaplein. Häagen-Dazs biedt de rolstoelgebruikster, de 25-jarige Katherine Sokal uit Jette, een schadevergoeding aan. Zij zal die doorstorten aan de vzw Dyadis (Belgische vereniging ter toewijzing van hulphonden aan mindervaliden). Häagen Dasz zal raamstickers van Dyadis aanbrengen in al haar Belgische shops, zo melden de advocaat van Katherine Sokal en Brussels parlementslid Carla Dejonghe (Open Vld).

Katherine Sokal wou op 25 juli samen met haar assistentiehond en Brussels parlementslid Carla Dejonghe een ijsje eten in het Häagen Dasz-salon op het Louisaplein, maar kreeg te horen dat ze met haar hond niet binnen mocht. Er werd nochtans duidelijk uitgelegd dat het om een assistentiehond ging en dat het wettelijk verplicht is dergelijke assistentiehonden binnen te laten.

De jonge vrouw deelde haar ervaring op Facebook, waar haar post meer dan 33.500 maal gedeeld werd, en ook Häagen-Dasz ter ore kwam. De keten reageerde met een bericht waarin beweerd werd dat er op dat moment geen plaats was in de zaak. Maar dat bleek niet te kloppen. Op een foto die Katherine Sokal zelf gemaakt had, was duidelijk te zien dat er slechts één tafel bezet was. Sokal dagvaardde de ijssalon-keten dan ook voor de Brusselse rechtbank van eerste aanleg, maar tot een proces kwam het uiteindelijk niet.

“Häagen-Dazs geeft nu haar fout toe en biedt Katherine een schadevergoeding aan”, meldt meester Marijn Van Nooten en Open Vld-politica Carla Dejonghe. “Katherine schenkt haar schadevergoeding aan vzw Dyadis voor de druk van stickers die op de etalages kunnen geplakt worden om assistentiehonden welkom te heten.”

Stickers

De bedoeling is dat de stickers breed verspreid worden onder de handelaars. Op die manier wil de Brusselse meer bekendheid creëren rond de toegankelijkheid van assistentiehonden. Uit een parlementaire vraag van Dejonghe blijkt immers dat er de afgelopen jaren slechts vijfmaal een officiële klacht werd ingediend over etablissementen die assistentiehonden weigerden. Een aantal dat in schril contrast staat met de ervaring op het terrein en het aantal meldingen dat ontvangen wordt door de betrokken vzw Dyadis zelf.

“Häagen-Dazs heeft ook aangegeven de raamstickers te zullen aanbrengen in al haar Belgische shops en werk te zullen maken van haar intern beleid inzake assistentiehonden en de communicatie daarvan naar de personen die werkzaam zijn in alle Europese shops, “ zegt Carla Dejonghe. “Dat is een heel belangrijk signaal.”

Ook meester Van Nooten reageert tevreden: “De cirkel is rond. De firma die een assistentiehond weigerde, draagt nu bij aan het bekendmaken van de toegankelijkheid voor deze dieren.” 




6 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Jean West

    Maar alweer zetten ze het op Facebook in plaats van een brief naar de hoofdzetel te schrijven of klacht neer te leggen bij de politie.

  • Lucaz Keizer

    Maar eerst toch nog wat rond de pot gedraaid! Pas in actie geschoten door veroordeling.

  • Jan Verstrepen

    Ze geven het toe, dat is goed zo moet dat, een fout kan gebeuren maar als je je schuld toegeeft dan is dat in orde en als je iets aan doet.

  • Gino Denil

    Wel eerst liegen en pas toegeven als dat aangetoond kan worden en er een rechtszaak dreigt van te komen. Dan schiet er niet veel anders meer op.

  • Renee Gaillard

    Goe gedaan ! Ik heb liever een hond naast mij in een restaurant dan een vent die stink naar zweet of een vrouw die de lucht verpest met haar parfum.